Julkaistu 1. 7. 2010 Teksti Tiedotteet Yksi kommentti Ruoka ja juoma

Suklaafanien taivas

Suklaafanien taivas on varmaankin oma suklaayhdistys, jonka jäsenet pääsevät maistelemaan monipuolisesti makuja maailmalta. Haastattelussa on Oulun Suklaayhdistyksen puheenjohtaja Jarkko Karhunen.

Hei Jarkko! Kerro mistä syntyi idea perustaa Ouluun suklaayhdistys?

Idea syntyi telkkaria katsellessa, kuten niin moni muukin loistoidea.Telkussa pyöri suosikkikokkini Tina Nordströmin juontama Tinan keittiössä-ohjelma, jonka jaksossa Tina oli jonkun ruotsalaisen suklaanystävien kokoontumisessa vieraana. Ennen tuota ei moinen ajatus ollut käynyt mielessäkään.

Miten porukka löysi toisensa?

Homma lähti siitä, että minä mailasin tutuille, joiden arvelin pitävän ajatuksesta. Yhtä lukuunottamatta kaikki lähtivät mukaan ja perustamiskokouksessa 18.3.2005 oli mukana 9 henkilöä. Aluksi siis oltiin tuttujen kesken vain liikkeellä, mutta myöhemmin mukaan on tullut merkittävä määrä ennestään tuntemattomiakin jäseniä nettisivujemme kautta. Jäseniä on tällä hetkellä 48.

Toimitteko muualla kuin Oulussa?

Kyllä. Toimimme kaikkialla, missä on tällaisesta toiminnasta kiinnostuneita ihmisiä. Tällä hetkellä jäseniä on 17 paikkakunnalla ja Oulun jälkeen suurin jäsenkeskittymä on pääkaupunkiseudulla. Oulun ulkopuolella toimivien ryhmien käytännön toimintaa pyörittävät kunkin ryhmän vastuuhenkilö yhdessä muiden paikkakunnan jäsenten kanssa. Kerrottakoon skuuppina, että juuri tästä toiminnan laajenemisesta johtuen Oulun Suklaayhdistyksen nimeenkin on tulossa muutos, kunhan PRH joutaisi asian käsittelemään (hakemus jätetty tammikuussa…). Uutta nimeä en vielä paljasta ;-)

Onko teillä ”esikuvia” maailmalla?

Tässä vuosien varrella olen netistä löytänyt useitakin erilaisia suklaaseuroja yms, mutta varsinaisia esikuvia meillä ei ole.

Minkälaista toimintaa teillä on?

Pääasiallinen toiminta muodostuu maisteluista, joissa maistellaan erilaisia (todellakin laidasta laitaan) tuotteita, joiden tuoteselosteesta löytyy joko sana ”kaakao” tai ”suklaa”. Maisteluissa tuotteita maistellaan, mielipiteistä rupatellaan (eli lytätään toisten eriävät mielipiteet hyvässä hengessä, heh…) ja tuotteista kirjoitetaan arvioita, jotka sitten julkaistaan nettisivuillamme. Lisäksi toimintaan kuuluu jonkin verran muunlaista yhdessäoloa esimerkiksi kesägrillajaisten ja pikkujoulujen muodossa. Lisäksi olemme parikin kertaa käyneet vierailulla Fazerin suklaatehtaalla Vantaalla, muut valmistajat Suomessa eivät valitettavasti järjestä kiertueita suklaatehtaissaan. Pitänee alkaa tähyilemään ulkomaille tämän suhteen.

Kuinka usein kokoonnutte?

Kokoontumistiheys vaihtelee paikkakunnittain, mutta pääosin maisteluita pyritään järjestämään kerran kuukaudessa. Pari kertaa olemme Helsingissä
järjestettyjen suklaafestivaalien yhteydessä kokoontuneet siten, että mukana on ollut jäseniä ympäri Suomen. Harmillisesti suklaafestareita ei tänä vuonna järjestetä.

Mikä yhdistystoiminnassa on parasta?

Yhdessä oleminen, suklaa, mielipiteiden vaihtaminen, uusien tuttavuuksien tapaaminen, suklaa, omien mielipiteiden esilletuominen (arvioiden muodossa), niin joo, mainitsinko jo suklaan…?

Onko oma suklaamakusi muuttunut vuosien varrella?

Kyllä on, jonkin verran. Ihan viimeisimmän vuoden aikana olen huomannut tykästyneeni jonkin verran laadukkaisiin tummiin suklaisiin, mutta tätä ei pidä missään nimessä tulkita siten, etteikö maitosuklaa olisi edelleen oma suosikkini. Myöskään tätä ei pidä tulkita siten, että kaikki tummat suklaat
olisivat hyviä. Missään suklaalajissa kaikki ei ole hyvää. Kiinnostus valkosuklaaseen on hieman vähentynyt, joskin siitäkin saa hyvää, kun osaa lisätä sinne juuri oikeita aineksia. Paljas valkosuklaa ei juurikaan enää maistu kuten ennen.

Kuinka monta suklaata ja kuinka monen maan suklaata olet maistanut?

(Lunttaan nettisivujemme hakukoneesta että) olen tätä kirjoittaessa arvioinut 1691 suklaatuotetta. Sen perusteella arvioisin että olen maistanut varmaan lähemmäs pari tuhatta. Tuohon määrään mahtuu monen maan suklaata, mutta en osaa sanoa tarkkaa määrää. Nettisivuiltamme löytyy arvioituna suklaita 55 eri maasta ja kyllä minä olen tainnut ainakin suurimmasta osasta noista maistaa.

Huh, melkoinen määrä! Kyllästyttääkö suklaa ikinä?

Ehdottomasti! Onneksi innostun siitä helposti yhä uudelleen. Tämä kesäaika on minulle aika huonoa suklaa-aikaa.

Voiko kuka tahansa päästä jäseneksi? Miten?

Jäseneksi pääsee täyttämällä nettisivuillamme olevan jäsenhakemuksen asianmukaisesti ja maksamalla vuosittaisen jäsenmaksun, joka kuluvana vuonna on 15 €. ”Asianmukaisesti” tarkoittaa tässä sitä, että niukkasanaisuus ei ole hyvä asia, mutta ei ole jaarittelukaan. Emme odota jäsentemme olevan millään tavalla suklaa-asiantuntijoita, kunhan kiinnostusta löytyy ja osaa ilmaista mielipiteitään arvioissa muutoinkin kuin sanoilla ”hyvää” tai ”pahaa”.

Mitä vinkkejä haluaisit sanoa suklaan ystäville?

Kannattaa aina kokeilla erilaista ja uutta. Et voi tietää onko oma suosikkisuklaasi maailman parasta ennen kuin olet maistanut kaikkia maailman suklaita.

Haluaisitko suositella Umamin lukijoille jotain uutuustuotetta?

Koska nyt on kesä, pitää suositella ainakin yhtä jäätelöä (meillä oli kesäkuussa jäätelömaistelut) ja suosittelenkin kaikille maisteluiden voittajauutuutta: ”GB Glace magnum gold”.

Kiitos Jarkko haastattelusta ja makoisaa kesää!

umami suklaa logo

Oulun suklaayhdistyksen sivut: http://www.suklaayhdistys.com/

Suklaayhdistyksen heinäkuun kilpailusta voi voittaa Nelituulian konvehtirasian, ja kilpailu löytyy täältä:

Nelituulia http://www.nelituulia.fi valmistaa perinteikkäitä käsintehtyjä suklaakonvehteja. Nelituulian erikoisuutena ovat pohjoisen makumaailman konvehdit, makuina mm. terva, hilla, mustikka, puolukka ja tyrni. Nelituulian suklaapuoti on Oulun kauppahallissa. Verkkokauppa löytyy osoitteesta http://www.nettisuklaa.fi/

Otsikkokuvassa olevaa englantilaisen Thorntonsin suklaata on vaikea saada Suomesta. Onneksi netistä on nykyään helppo tilata suklaita ympäri maailman, kuvassa Suklaayhdistyksen kimppatilaus.

umami suklaakuva boksi

Valrhonan ranskalaisia suklaita löytyy Helsingistä Kämp Galleriassa sijaitsevasta Valrhona Shopista: http://www.valrhonashop.fi/

Umamia elämäänne!

Niina Jortikka

Aiheet: , , , , ,

Yksi kommentti

1. Yhdistyksen nimi muuttui

Yhdistyksen nimi muuttui juuri muotoon Suklaayhdistys ry.

Vastaa kommenttiin

Kirjoittanut