Julkaistu 2. 2. 2012 Teksti Tiedotteet, kuvat Myllyn Paras Oy Yksi kommentti Ruoka ja juoma

Uusi Keittiössä Poppaa -ruokaohjelma

Radio SuomiPOP, Myllyn Paras ja Arja Savela tarjoavat tänä vuonna joka torstai Keittiössä Poppaa -ohjelman klo 16.30–16.45. Luvassa on helppoja herkkuja ja mahtavia makuja joka kotiin yhdessä SuomiPOPin juontajien kanssa!

Kevään kuluessa kuullaan muun muassa, miten Arjan kanssa kokkaavat Arttu Harkki, Janne Kataja ja Taavi Salmivaara ja ehkä muutkin uskaltautuvat mukaan.

Tämän viikon torstaina 2.2. tehtiin Arttu Harkin kanssa Runebergin torttuja tummiin jauhoihin ja ensi viikolla Ystävänpäiväksi 9.2. Janne Katjan kanssa Suklaaleivoksia.

Viime viikolla tehtiin Meksikolaista lasagne  ja ensimmäisessä ohjelmassa Arja ja Arttu valmistivat herkullisia blinejä. Katso alta resepti.

Blinit tattari-tumma olut -taikinasta

10 kpl paksuhkoja blinejä blinipannulla

Blinitaikina on tehty perinteisen maun antavilla tattarijauhoilla, ohjeeseen on lisätty olutta, joka käyttää taikinaa mukavan kuohkeaksi rakenteeltaan. Blinitaikinan annetaan käydä, voit tehdä taikinan edellisenä iltana tai ainakin 2-3 tuntia ennen paistamista. Blinien kanssa tarjotaan mätiä, smetanaa ja sipulia, myös graavi- tai kylmäsavustettu lohi sopivat hyvin.

Taikinajuuri

2 dl (1 tlk) kermaviiliä
3 dl tummaa olutta
20 g hiivaa
2 tl tummaa sokeria
3 dl Myllyn Paras Tattarijauhoja

Lisäksi

1 dl kuumaa maitoa
1 dl tummaa olutta
1 tl suolaa
2 rkl voisulaa
1 keltuainen
1 valkuainen

Tarjoiluun

mätiä, savulohta, punasipulisilppua ja smetanaa

Lämmitä kermaviili kädenlämpöiseksi. Lisää huoneenlämpöinen olut kermaviiliin ja liuota hiiva joukkoon. Lisää sokeri ja tattarijauhot. Anna taikinan kohota parisen tuntia huoneenlämmössä tai pidempäänkin viileämmässä (jääkaapissa).
Sekoita ennen paistamista taikinaan kuuma maito, olut, suola, voisula, keltuainen ja viimeisenä vaahdoksi vatkattu valkuainen. Paista taikinasta blini- tai ohukaispannulla voissa miedolla lämmöllä paksuhkoja blinejä.
Tarjoa kuumana mädin, smetanan ja sipulin kanssa, myös graavista tai kylmäsavustetusta kalasta tehdyt täytteet sopivat hyvin, samoin katkarapusalaatti. Kala-allergisille tai kasvissyöjille voit tarjota blinien kanssa sienisalaattia tai suolakurkkua, smetanaa ja hunajaa.

Bliniohje: Arja Savela, Myllyn Paras Oy

Lisätietoja: www.myllynparas.fi