Umami muualla Facebook

Julkaistu 16. 12. 2017 Teksti Artikkelit, kuvat Eeva Puhakainen Yksi kommentti Luonto ja vapaa-aika

The Box –teknologialla unelmat todeksi

Aasialainen matkailija tuijottaa ihastuksesta mykkänä joulupukkia. Hän on tavannut saman pukin muutama päivä sitten Rovaniemen Napapiirin Pajakylässä, eikä voi ymmärtää, miten pukki on nyt Helsingissä. Rikastetun todellisuuden keinoin illuusio muuttuu todeksi.




The Box on Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ja Tekesin elämyshanke, jossa tutkitaan, miten matkailu- ja elämysalan tuotteita ja palveluita siirretään teknologian avulla paikasta toiseen. Aasialaisen matkailijan kokemus on oiva esimerkki siitä, kuinka suomalaisia matkailun kärkituotteita voidaan siirtää realistisesti paikasta a paikkaan b.

Matkailija tapasi virtuaalisen pukin Haaga-Helian Haagan restonomikampuksella, mutta suora yhteys Rovaniemen Joulupukin Kammariin on viime vuoden aikana otettu päiväkotiryhmille Tampereella, opiskelijoille Helsingissä, eikä mikään estäisi saman toistamista vaikka Honolulussa. Napin painalluksella The Box muuttuu joulupukin pajasta sademetsäksi, jossa sadepisarat ropisevat, metsän kukat tuoksuvat ja ilma on raskas lämmöstä. Aivan yhtä lailla The Boxin -kävijä voidaan viedä Saaristomerelle, Kuusamon Karhunkierrokselle tai Suomenlinnan sokkeloihin.

Unelmasta totta

Ajatus The Boxin kaltaisesta 3D-immersiota käyttävästä teknologiasta heräsi Haaga-Helian lehtori Pasi Tuomisen päässä vuonna 2014. Vuotta myöhemmin Tuominen kirjoitti hankehakemusta Tekesille, ja vuonna 2016 projekti sai lähtöluvan.

”Ajatus rikastetun todellisuuden tuomisesta osaksi palveluelinkeinoa oli kiehtova. Sellaiset ihmiset, jotka eivät vammautumisen vuoksi pääse koskaan vaikkapa riippuliitämään tai Alpeille, voivat näin kokea aidon riippuliitoalppielämyksen”, Tuominen kertoo.

Suuri potentiaalinen käyttäjäryhmä matkailuteollisuuden lisäksi onkin erityisryhmät. Muun muassa museot ovat kiinnostuneita luomaan moniaistisia elämyspolkuja, joissa hajut, äänet ja kuvat kertovat tarinaa. Esimerkiksi näkö- ja kuulovammaiset saisivat näin museovierailusta enemmän irti.

Mitä eroa virtuaalilaseihin?

Tämän joulun hittilahja, virtuaalilasit, pitävät käyttäjänsä tiiviisti virtuaalisessa maailmassa, yksin. Tuomisen The Boxissa laseja ei tarvita. Rikastetun teknologian kohteissa voi olla useampia kävijöitä samaan aikaan, ja koska kokija näkee myös muut osallistujat, on kokemus yhteinen, jaettavissa.

”Ajattele, että olet huoneessa, jonka jokaiselle seinälle on heijastettu kuva Joulupukin Kammarista. Joulupukki istuu keskellä, hän on saman kokoinen kuin sinä, ja hän puhuu reaaliaikaisesti juuri sinulle. Nykyteknologialla viivettä puheessa tai kuvassa ei enää ole. Illuusio on valmis, kun tila, jossa sinä ja läheisesi olette, on vielä sisustettu jatkumona Joulupukin Kammarille lahjoineen ja räsymattoineen, huoneessa tuoksuu piparit ja kuuluu joulutiukujen kilinä”, Tuominen maalailee.

The Box

Konseptia on kehitetty vuodesta 2016 ja sitä on testattu yli 5 000 asiakkaalla Gastro 2016- ja MATKA 2017 -messuilla, Sauce 2016 -tapahtumassa, Hotelli Mesikämmenessä Ähtärissä, Lapland Hotels Tampereessa ja kiinteässä testilaboratoriossa Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Lue lisää the Box –hankkeesta www.thebox.fi

Teksti: Eeva Puhakainen Kuvat: The Box/Eeva Puhakainen


Aiheet: , , , , , ,

Yksi kommentti

Kirjoita kommentti