Umami muualla Facebook

Julkaistu 5. 12. 2017 Teksti Tarja Heiskanen, kuvat /kuva Liisa Wilska Ei kommentteja Hyvinvointi

Elä nykyhetkessä

Moni meistä elää elämäänsä eräänlaisessa välitilassa, toinen jalka menneessä ja toinen tulevassa. Murehdimme menneistä ja olemme huolissamme siitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Mennyttä ei kuitenkaan enää pysty muuttamaan ja tulevasta emme tiedä. Parasta olisi keskittyä nykyhetkeen ja elää sitä täysillä.

Nykyhetkessä eläminen ei kuitenkaan ole aivan yksinkertaista. Mielellä ja ajatuksilla on taipumus loikkia edestakaisin. Avun tähän voisi saada tietoisuustaidoista, Mindfulnesista. Mitä ne tarkoittavat? Yksinkertaisesti sitä, että keskitymme juuri siihen hetkeen, jota parhaillaan elämme, sen kokemiseen, havainnointiin ja hyväksymiseen.

Mindfulness tai tietoisuustaidot tunnetaan hyvin itämaisessa meditaatioperinteessä. Taidoilla on vuosituhantinen perinne. Länsimaissa Mindfulnes sai jalansijaa kuitenkin vasta 70-luvulla.

Mindfulness voi auttaa masennuksen, ahdistuksen, stressin ja  kivun lievittämisessä. Tietoisuustaitojen harjoittaminen voi myös tehdä elämästä rennomman ja onnellisemman. Taitojen avulla voi saada yhteyden itseensä, kehoonsa, mieleensä. Tietoisuustaitoja voi kehittää harjoitusten avulla, niistä tunnetuimpia lienevät hengitysharjoitukset.

Kokeilin hiljattain keskittymistä pelkästään hengittämiseen, ilman virtaamiseen sisään ja ulos, keuhkojen laajentumiseen ja supistumiseen sekä oman kehon tuntemuksiin. Ei ollut aivan yksinkertaista. Ajatukset nimittäin alkoivat poukkoilla niin tekemättömissä töissä kuin siinä, mitä olisi voinut tehdä vielä paremmin.

Mutta niin tietoituustaitoidoissa kuin muissakin taidoissa harjoitus tekee mestarin. Mieli on kuin lihas, jota pitää harjoittaa, jotta se pysyy kunnossa. Fyysinen kuntokaan ei pysy yllä ellei harjoittelu ole jatkuvaa. Myös mielen harjoittamisessa säännöllisyys ja pitkäjänteisyys on a ja o. Harjoituksia voi kokeilla esimerkiksi osoitteessa  oivamieli.fi


Aiheet: , , , , , , , , , , ,

Kirjoita kommentti