Julkaistu 23. 6. 2011 Teksti Tiedotteet, kuvat Duhayer Yksi kommentti Hyvinvointi

Lemmikille helteellä vettä ja viileää

Keskikesän helteillä ei ole järvenrantamökin voittanutta. Myös koirat ja kissat viihtyvät, kun ne saavat touhuta ja rentoutua yhdessä tuttujen ihmisten kanssa. Lemmikin kanssa lomaillessa kannattaa kuitenkin muistaa muutama perusasia.

Kaikki lemmikinomistaja eivät välttämättä osaa ottaa huomioon sitä, että eläimetkin voivat kärsiä kuumuudesta. Helteellä kaikkein tärkein asia onkin tarjota lemmikille runsaasti raikasta vettä. Eläinlääkäri ja Royal Caninin ravitsemusasiantuntija Henna Söderholmin mukaan varsinkin koiran nesteensaannista tulee huolehtia hyvin.

– Koira läähättää helteellä jatkuvasti, ja haihduttaa siten nestettä joka pitää korvata. Läähätys vastaa ihmisen hikoilua ja aikaansaa vastaavan janontunteen nesteen menetyksen myötä, huomauttaa Söderholm.

Kissoillakin tulisi aina olla vesikuppi valmiina. Kissat ovat kuitenkin perimältään aavikkoeläimiä ja sopeutuneet siksi pärjäämään keskimäärin pienemmällä vesimäärällä kuin koirat.

Helteellä pitäisi huomioida myös lemmikin suolatasapaino, joka voi horjua kuumalla kelillä, erityisesti rankan harjoittelun yhteydessä. Koiralle kannattaa tarvittaessa varata mukaan elektrolyyttiliuosta, jonka avulla voidaan korjata elimistön järkkynyttä suolatasapainoa.

Sisäkissaa ei kannata päästää kesämökillä karkaamaan.

Lepoa ja liikuntaa yksilöllisten tarpeiden mukaan

Keskipäivän helle ei ole useinkaan paras aika koiran ulkoiluttamiseen. Lämpötila on mieluisampi aikaisin aamulla tai myöhemmin illalla, jolloin aurinko ei paista niin kovasti. Suomen Agilityliiton toiminnanjohtaja Riikka Korvenojan mukaan päivälläkin voi tosin lenkkeillä, jos tekee sen esimerkiksi viileässä ja varjoisassa metsässä.

– Näissä asioissa kannattaa toimia aina koiran ehdoilla. Koira on yksilö ja erilaiset koirat kestävät kuumuutta eri tavoin: jotkut lajit on jalostettu kuumempaan ilmanalaan kuin toiset, muistuttaa Korvenoja.

Koiraa onkin hyvä seurata erityisen tarkkaan silloin kun olosuhteet jotenkin poikkeavat normaalista. Jos mökkitontti on iso, ja koira touhuaa ja juoksee siellä koko päivän, ei sitä välttämättä tarvitse viedä lenkille ollenkaan.

Koiran ja kissan pitäisi myös päästä aina halutessaan varjoisaan ja viileään paikkaan. Erityisesti koira makoilee helteellä mielellään viileällä lattialla. Näin se saa siirrettyä lämpöä kehostaan.

– Myös uiminen on koiralle mieluista ja viilentävää puuhaa. Omistajan tulisi kuitenkin sen jälkeen kuivata vähintään tassut ja korvat ihotulehdusten välttämiseksi, toteaa Henna Söderholm. Jos koira on uinut likaisessa rapalammikossa, se kannattaa aina huuhdella puhtaalla vedellä.

Rutiinit ovat tärkeitä

Pennulle kesämökki on uusi ja jännittävä ympäristö.

Lomailusta huolimatta koirat ja kissat tarvitsevat tuttuja rutiinejaan. Söderholmin mukaan päivän ohjelma ei saisikaan poiketa liikaa normaalista.

– Koirasta on usein todella hauskaa peuhata tuttujen ihmisten kanssa koko päivä, käydä uimassa ja niin edelleen. Samalla on hyvä muistaa, että monet koirat ovat normaalioloissa päivisin yksin ja nukkuvat paljon. Eläin kaipaa touhuamisen vastapainoksi myös tuttuja tapojaan.

Kissanomistajan taas kannattaa huomioida, että jos kissa on tottunut olemaan sisällä, sitä ei kannata laskea yksin ulos mökilläkään.

– Kesämökillä riskinä on se, että normaalisti sisätiloissa oleileva eläin pääsee karkaamaan. Esimerkiksi sisäkissa ei välttämättä osaa liikkua yksin ulkona eikä varoa autoja, huomauttaa SEY Suomeneläinsuojeluyhdistysten liitto ry:n toiminnanjohtaja Helinä Ylisirniö.

Yksi tutuista ja tärkeistä asioista on lemmikin oma ruoka. Ruokavalion muutokset aiheuttavat eläimille helposti suolisto-ongelmia. Siksi huoletonta lomaa arvostava lemmikinomistaja pakkaa mukaan riittävän määrän tuttua ruokaa.

Päivystävä eläinlääkäri löytyy joka kunnasta

Punkit, ampiaiset ja hyttyset aiheuttavat helposti harmia kesämökillä. Ne saattavat puraista myös eläintä, ja siksi mukana on hyvä olla ainakin perustarpeet ötököiden karkottamiseen ja puremien hoitoon.

– Punkkien kiinnittymistä voi yrittää estää erilaisten punkkikarkotteiden avulla. Jos punkki kuitenkin tarttuu, sen saa pois punkkipihdeillä. Irrotuskohta kannattaa lisäksi pyyhkäistä desinfiointiaineella, opastaa Söderholm.

Jos eläimen iho tulehtuu puremasta, omistajan on hyvä olla yhteydessä eläinlääkäriin. Akuutimpia tapauksia varten eläinlääkäripäivystys on järjestetty Suomessa joka kunnassa. Eläinlääkärin nimi ja puhelinnumero kannattaakin selvittää etukäteen. Esimerkiksi käärmeenpurema vaatii poikkeuksetta
yhteyttä eläinlääkäriin.

– Kyytableteista voi olla hyötyä lemmikille esimerkiksi ampiaisenpiston aiheuttaman yliherkkyysreaktion hoidossa. Käärmeenpureman yhteydessä tablettien antamisesta kannattaa kuitenkin neuvotella erikseen eläinlääkärin kanssa.

Koirakin nauttii, kun pääsee mökille touhuamaan.

Älä jätä eläintä autoon

Helinä Ylisirniön mukaan kesällä ongelma on erityisesti, että omistaja jättää lemmikin kuumaan autoon kun ”käväisee jossakin”. Auto kuumenee auringossa nopeasti, ja eläin saattaa saada kuumissa olosuhteissa lämpöhalvauksen.

Lämpöhalvaus on pahimmillaan hengenvaarallinen tila. Sen oireita ovat kova läähätys, valahtaminen veltoksi ja voimattomaksi, sekä oksentelu, ripuli ja tärinä. Ensiapu on aina varovainen jäähdytys, minkä lisäksi kannattaa ottaa heti yhteys eläinlääkäriin.

Auton lisäksi myös asunnosta pitäisi aina löytyä viileä paikka, jossa lemmikki pääsee suojaan auringolta.

Teksti: Emilia Koivunen

Aiheet: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Yksi kommentti

1. Kannattaa kuitenkin AINA

Kannattaa kuitenkin AINA pitaa koira eri huoneessa kuin lapsi nukkuu tai on muuten yksin. .Tuskin sinun kannattaa huolehtia allergiasta viela..huolehdi sitten kuin sen aika on -jos edes tulee sita aikaa!

Vastaa kommenttiin

Kirjoittanut