Julkaistu 17. 2. 2020 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Hyvinvointi

Täsmäapu vatsavaivoihin

Ainakin joka kymmenes suomalainen kärsii ärtyvän suolen oireyhtymästä (IBS). Sen yleisimpiä oireita ovat vatsan turvotus ja kipu, ilmavaivat, ripuli ja ummetus. Vaikka kyseessä on vaaraton toiminnallinen suolistovaiva, hankaloittaa se yllättävän monen arkea. Ensisijaisena hoitona suositellaan FODMAP-ruokavalion noudattamista, jossa ruokavaliosta jätetään pois oireita eniten aiheuttavat ruoka-aineet.

Kyseinen ruokavalio vähentää kuitenkin suolistolle tärkeiden bifidobakteerien määrää entisestään. Tämä voi johtaa oirekierteen pahentumiseen. Biocodex on tuonut markkinoille uuden CE-merkityn lääkinnälliseksi laitteeksi rekisteröidyn täsmäprobiootin nimeltä Alflorex® ärtyvän suolen oireyhtymän hoitoon, jonka on osoitettu vähentävän IBS:n oireita. Kerran päivässä otettava Alflorex®-kapseli helpottaa kiusallisia vaivoja ja parantaa näin elämänlaatua.

Ihmisen suolisto on täynnä hyviä bakteereita eli mikrobeja, jotka osallistuvat aktiivisesti elimistön normaaliin toimintaan. Ne vaikuttavat muun muassa ravintoaineiden pilkkoutumiseen ja imeytymiseen ja tuottavat vitamiineja. Ihmisen syömä ravinto vaikuttaa puolestaan siihen, miten tehokkaasti suoliston mikrobit pystyvät hyvinvointia edistämään.

Ärtyvän suolen oireyhtymän ensisijaisena hoitona pidetään FODMAP-ruokavaliota. Siinä ruokavaliosta karsitaan oireita aiheuttavia ruoka-aineita, jotka sisältävät huonosti imeytyviä fermentoituvia hiilihydraatteja. Vältettäviä ruoka-aineita ovat muun muassa ruis, vehnä, ohra, pavut, sipulit, kaalit ja monet hedelmät.

– FODMAP-hiilihydraattien karsiminen johtaa herkästi siihen, että suolistolle tärkeiden bifidobakteerien määrä vähenee entisestään. Suoliston hyvät bakteerit käyttävät FODMAP-hiilihydraatteja ravintonaan. Kun suoliston tasapaino järkkyy, tämä voi pahentaa vatsaoireita, kertoo Biocodexin mikrobiomiasiantuntija Päivi Kyllönen-Lindholm.

Joka kymmenes kärsii jatkuvista vatsavaivoista

Ärtyvän suolen oireyhtymä tunnetaan myös nimellä IBS (Irritable bowel syndrome). Se on luultua yleisempi toiminnallinen vatsavaiva, jota esiintyy ainakin yhdellä kymmenestä suomalaisesta. Vaiva on naisilla kaksi kertaa yleisempi kuin miehillä. Tavallisimpia oireita ovat vatsan turvotus ja kipu, ilmavaivat, ripuli ja ummetus. Eri ihmiset oireilevat eri tavoin.

– IBS:n syntymekanismia ei täysin tunneta. Se tiedetään kuitenkin, että antibioottien käyttö sekä akuutti ripulitauti aiheuttavat suoliston epätasapainoa, mikä voi osaltaan vaikuttaa IBS:n puhkeamiseen. Oireet saattavat olla hyvin hankalia. Kipu ja kiusalliset oireet heikentävät elämänlaatua, Kyllönen-Lindholm toteaa.

Suolen seinämällä on tärkeä vaikutus IBS:n oireisiin. Jopa vähäinen suolen seinämän epätasapaino voi saada aikaan sen, että haitalliset elementit ja vieraat taudinaiheuttajat pääsevät läpäisemään suolen seinämän ja aiheuttamaan ärsytystä.

FODMAP-ruokavalion tueksi kehitetty täsmäprobiootti

Biocodex on erikoistunut suoliston toimintaa tukevien probioottien kaupallistamiseen. Koska FODMAP-ruokavaliossa haasteena on juuri bifidobakteerien määrän väheneminen, ruokavalion tueksi on kehitetty Alflorex® ärtyvän suolen oireyhtymän hoitoon. Alflorex® on ainoa tuote Euroopassa, joka sisältää Bifidobacterium longum 35624 -mikrobikantaa. Kanta löydettiin terveen 70-vuotiaan naisen suolistosta irlantilaisen Alimentary Health -yrityksen tutkimuksessa. Nainen oli tutkimuksen 356. koehenkilö ja näyte järjestyksessä 24. Siitä juontuu nimen numerosarja. Kyseinen kanta on maailman gastroenterologiyhdistyksen WGO:n suosittelema.

– Alflorex® on ainoa valmiste, joka hoitaa kaikkia IBS:n oireita yhdellä kapselilla päivässä. Tuotteen sisältämät bifidobakteerit kiinnittyvät ärtyneen suolen seinämään ja muodostavat rauhoittavan ja vahvistavan kalvon. Se vähentää suolen seinämän toimintahäiriöitä, Kyllönen-Lindholm kuvailee valmisteen toimintamekanismia.

Alflorexia otetaan yksi kapseli päivässä vähintään yhden kuukauden ajan. Kapselin voi ottaa joko ruoan kanssa tai ilman. Alflorex® on maidoton, gluteeniton, säilöntäaineeton, soijaton ja vegaaneille sopiva. Alflorex-ravintolisä on ollut saatavilla FODMAP-ruokavalion tueksi marraskuusta 2017 alkaen. Nyt apteekkeihin on tulossa uusi CE-merkitty lääkinnällinen laite Alflorex® ärtyvän suolen oireyhtymän hoitoon. Lääkinnällisen laitteen kategoriaan ei luokitella ainoastaan varsinaisia laitteita, vaan myös muita tuotteita, joita käytetään sairauden diagnosointiin ja hoitoon.

– Alflorex® luokitellaan lääkinnälliseksi laitteeksi, koska se muodostaa suojaavan kalvon suolen seinämään. CE-merkinnän hakeminen on tarkoin säädelty ja valvottu prosessi, jossa arvioidaan valmistajan tuottama kliininen näyttö tuotteen tehosta ja olennaisista laatuvaatimuksista. Alflorex® on saanut CE-merkin vahvistuksen sille, että se hoitaa kattavasti ärtyvän suolen oireyhtymän oireita, kuten vatsan turvotusta, ilmavaivoja, vatsakipua, ripulia ja ummetusta, Kyllönen-Lindholm vahvistaa.

Alflorex 35624 ja 35624 ovat rekisteröityjä tavaramerkkejä, jotka omistaa PrecisionBiotics Ltd., osana Alimentary Health groupia.

www.biocodexnordics.fi/fi

Aiheet: , , , ,