Julkaistu 4. 4. 2014 Teksti Tiedotteet, kuvat /kuva Mervi Melasniemi Yksi kommentti Luonto ja vapaa-aika

Muistilista kevään pihatöihin

Omakotitalossa ja mökeillä riittää pihatöitä kaikkina vuodenaikoina – juuri nyt on aika laittaa piha kuntoon talven jäljiltä. Pihatöitä voi helpottaa hyvillä työvälineillä, eikä kaikkia koneita ja laitteita tarvitse edes ostaa omaksi.

Vuokraus on hyvä vaihtoehto, kun laitteen käyttö on vähäistä: saa käyttöön laadukkaan ja turvallisen työvälineen, jota ei tarvitse huoltaa eikä säilyttää omassa varastossa.

– Varastossa on hyvä olla usein käytetyt perustyövälineet, kuten lapio, harava, kuokka, kottikärryt ja leikkausvälineet, mutta pihatöissä tarvitaan yleensä myös erilaisia koneita, joiden turvallisuuteen, ergonomiaan ja kestävyyteen kannattaa panostaa.  Laadukkaalla vuokrakoneella  voi vauhdittaa pihatöitä, sanoo Riikka Vainikka  rakentamiseen ja  pihojen ja puutarhojen kunnossapitoon tarvittavien koneiden vuokraamiseen erikoistuneesta Vuokraava Oy:sta.

– Meiltä saa heti mukaan turvalliset, huolletut koneet ja laitteet pihatöihin – tai  kuljetuspalvelu tuo työvälineet pihalle sovittuna ajankohtana, Riikka Vainikka sanoo.

7 vinkkiä pihan kevätpuuhiin

1. Omenapuiden, marjapensaiden ja muiden pensaiden leikkaus. Paras leikkausajankohta on maalis-huhtikuu, jolloin puut ja pensaat ovat vielä talvihorroksessa, valmiina ryöpsähtämään kasvuun sään lämmetessä. Työ sujuu helpommin, jos käytössä ovat ainakin tikkaat, oksasahat, pensasleikkurit, moottorisahat ja oksahakettimet, joita käytetään leikattujen oksien silppuamiseen. (Hakkeen voi levittää pensaiden juurille tai käyttää kompostin kuivikkeena.)

2. Nurmikon elvyttäminen ja piha-alueiden siistiminen. Kalkki imeytyy parhaiten kosteaan maahan, joten levitys kannattaa mieluiten tehdä juuri ennen sadetta. Kun nurmikko on kuivahtanut, se haravoidaan, jolloin nurmikon pinta hieman rikkoutuu ja lannoitteet pääsevät vaikuttamaan paremmin. Jos nurmikossa on talven jäljiltä vaurioita, niihin levitetään uutta multaa ja siemeniä, jonka jälkeen kylvö tiivistetään puutarhajyrällä ja kastellaan.

Tämä työ helpottuu, jos käytössä on esimerkiksi sammaleenpoistokone, nurmikonilmastointikone, siimaleikkuri, raivaussaha, puutarhajyrä tai Avant-monitoimikone.

3. Jos nurmikko on sammaloitunut, sammal poistetaan sammaleenpoistokoneella. Tämän jälkeen pinta rikotaan esim. nurmikonilmastointikoneella tai talikolla, minkä jälkeen maahan levitetään uusi multa ja siemenet ja toimitaan kuten edellä. Isojen alueiden hoidossa voidaan käyttää Avant-monitoimikonetta, johon saa erilaisia maantyöstölaitteita lisävarusteena. Heinittyneet nurmi-alueet voidaan siistiä siimaleikkurilla, tai sitä järeämmällä raivaussahalla.

4. Maan muokkaus ja istutusalueiden lannoittaminen. Jos käännettävää maata on vähän, voi työn tehdä lapiolla, mutta jos kasvimaata tai palstatilaa on useampi neliö tai aari, niin työtä voi helpottaa puutarhajyrsimellä tai jopa Avant- monitoimikoneella.

5. Pihakalusteiden huolto ja terassien ja pihakivetyksien pesu. Pihakalusteet on hyvä pestä keväällä vedellä ja tarkoitukseen käyvällä pesuaineella. Jos pesun jälkeen näyttää siltä, että kalusteet tarvitsevat uuden pintakäsittelyn, tehdään se vanhaa pintakäsittelyä noudattaen. Terassit ja pihakivetykset voidaan pestä harjalla, mutta tehokkaampi tapa on käyttää korkeapainepesuria ja patiocleaneriä.

6. Vesikourujen puhdistus. Omakotiasujan kevättöihin kuuluu myös vesikourujen puhdistus. Talven aikana puista pudonneet risut ja kuivat lehdet putsataan pois, jotta sadevesi pääsee kulkemaan esteettömästi. Katon voi vilkaista samalla ja käydä poistamassa sinne kerääntyneet oksat ja muut roskat. Tässä työssä ovat tarpeen ainakin tikkaat tai henkilönostin ja turvavaljaat.

7. Ikkunoiden pesu. Jos ikkunoita on paljon ja monessa kerroksessa, niin niiden peseminen voi olla vaikeaa, avuksi voi hankkia tikkaat, henkilönostimen tai vaikka pienen alumiinisen telineen.

Riikka Vainikan mukaan hyvästä, asiansa osaavasta konevuokraamosta saa myös kunnollista neuvontaa.

– Harvemmin erilaisia koneita käyttäville on tärkeää, että he saavat ammattilaisilta apua työvälineiden valintoihin ja kunnollisen opastuksen niiden käyttöön.

Vainikan mukaan kaikki puutarhajätteet ja roskat voi kerätä kätevästi SiistiPihan -säkkeihin, jotka noudetaan biojätteenä pois. Myös säkit voi ottaa mukaan Vuokraavasta.

Aiheet: , , , , ,

Yksi kommentti