Julkaistu 14. 2. 2012 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Luonto ja vapaa-aika

Suomalaiset haluaisivat tavata ystäviään enemmän

Suomalaiset haluaisivat tavata ystäviään useammin. Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan vierailut puolin ja toisin ovat vähentyneet, emmekä tapaa ystäviämme kasvokkain niin usein kuin ennen. Sosiaalinen media on vaikuttanut vahvasti kyläilykulttuurin muutokseen.

Ystävykset eivät enää tapaa toisiaan niin usein kuin haluaisivat. Tämä selviää Kraft Foods Finlandin teettämässä kyselytutkimuksessa, jonka mukaan 60 prosenttia suomalaisista näkee ystäviään mielestään liian harvoin.

Joka toinen vastaajista kertoi itse käyvänsä ystäviensä luona harvemmin kuin ennen ja yhtä moni vastaaja oli sitä mieltä, että heidän luonaan käydään harvemmin kuin aikaisemmin. Samalla lailla vastattiin riippumatta siitä, missä päin Suomea vastaajat asuivat.

– Naisista vieläkin useampi, eli kaksi kolmasosaa koki näin. Ja erityisesti niissä lapsiperheissä, joissa oli alle 7-vuotiaita lapsia, toivottiin lisää vierailuja. Sellaisetkin vastaajat, jotka tapaavat ystäviään kyläilyn merkeissä viikoittain, toivoivat tapaamisia vieläkin useammin, kertoo tutkimuksen laatija Ville Haikola YouGov Finlandista.

Sosiaalinen media on vaikuttanut tapaamisiin

Sosiaalista mediaa voidaan kiittää ja moittia monesta, ja sillä on vaikutuksensa myös siihen, kuinka usein me tapaamme ystäviämme ja vierailemme toistemme luona. Tässä kyselytutkimuksessa sosiaalinen media nousi melko voimakkaasti esiin.

– Kolmasosa vastaajista oli sitä mieltä, että sosiaalinen media on syynä vierailujen vähenemiseen, Haikola kertoo.

Näyttää siltä, että suomalaiset surffailevat netissä, vaikka haluaisivat viettää enemmän aikaa ystäviensä kanssa. Facebook, chättäily ja tekstiviestit ovat vallanneet suuren osan siitä ajasta, joka ennen käytettiin ystävien luona kyläilyyn.

Kahvihetket ovat mukava mauste arjessa

Tutkimustulos ei juurikaan hämmästytä kolmea ystävätärtä, joilta kyselimme vierailukulttuurin muuttumisesta. Tapaamisen emäntänä toiminut Linda Herranen tunnistaa helposti itsensä vastauksista.

– Kynnys kutsua kavereita kylään on kasvanut viime vuosina. Koko ajan on kiire ja nykyään ollaan ylipäätään vähemmän kotona. Eikä itsekään saa aikaiseksi vierailla, vaikka ystävien luona voisi helposti piipahtaa esimerkiksi iltakävelyn lomassa, sanoo Linda Herranen.

Ystävät voivat poiketa toistensa luona ilman tuliaisia ja ilman mitään varsinaista syytä vierailulle. Mutta vaikka lapsiperheiden äidit toivovat tapaavansa ystäviään, arki luo omat haasteensa. Toisaalta esteitä vierailuille luodaan ihan itse.

– Jotenkin sitä huomaa ajattelevansa, että pöydässä pitäisi olla sitä seitsemää sorttia ja kodin pitäisi kiiltää, vaikka se on lapsiperheessä melkein mahdotonta. Ja olipa koti siisti tai vähemmän siisti, aina on kuitenkin tosi ihanaa juoda kuppi kahvia ystävänsä kanssa, toteaa kahden pienen lapsen äiti Katja Loikkanen.

Tarjottavaksi riittää vähempikin, sillä suurin osa ihmisistä kokee ystävien tapaamisen tärkeämmäksi kuin hulppeat tarjoilut. Kuppi kuumaa riittää vallan mainiosti.

– Ainahan voi varata vaikka jäätelöä pakastimeen ja jemmata muutaman keksipaketin kaappiin vierasvaraksi, vinkkaa Heidi Ignatius.

Ainakin nämä ystävättäret lupaavat tästä lähtien järjestää enemmän vierailuja ja kutsua välillä myös itse itsensä kylään ystävilleen.

– Ystävien kesken järjestetyt kahvittelut maustavat mukavasti arkea. Niitä pitää alkaa harrastaa enemmän varsinkin nyt, kun tiedetään, että suuri osa suomalaisista on tätä mieltä, toteaa Linda Herranen.

Näin tutkimus tehtiin
– Kraft Foods Finland Oy teetti syyskuussa 2011 YouGov Finlandilla kyselytutkimuksen 18-74–vuotiaiden suomalaisten kyläilytapoihin liittyen. tutkimukseen vastasi yhteensä 1019 suomalaista.
– Tutkimus toteutettiin web-kyselynä 22.9. – 27.9.2011 välisenä YouGov Groupin kuluttajapaneelissa, johon kuuluu 25 000 suomalaista.
– Tutkimuksen vastaajamäärä (1019) on painotettu suomalaista väestöä edustavaksi iän, sukupuolen ja kotipaikan mukaan.
– Kokonaistuloksissa keskimääräinen luottamusväli on ±2,8%-yksikköä suuntaansa (95%:n luottamustasolla).

Tiedotteen välitti Deski.

Aiheet: , ,