Julkaistu 4. 7. 2011 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Luonto ja vapaa-aika

Tilkkutäkkitalkoot

Tilkkupeittojen maailmanennätystempaukseen on lähetetty jo 264 peittoa.

Marttaliiton, Tekstiiliopettajaliiton ja Novitan tilkkupeittojen maailmanennätystempaus on päässyt erinomaiseen alkuun ja tilkkupeittoja on virkattu ja toimitettu kampanjaan kevätkuukausien aikana jo 264 kappaletta.

– Olemme otettuja peittojen erinomaisesta laadusta ja iloitsemme värien kirjosta. Osassa peitoissa on myös tekijöiden tunnepitoisia viestejä. Tempauksen jälkeen peitot lähtevät Ensi- ja Turvakoteihin, kertoo Novitan markkinointi- ja viestintäjohtaja Susanne Ranta-Kiiski.

– Kansalaiset ovat toivoneet peittoja lahjoitettavan myös Suomen 100-vuotta täyttäville vanhuksille Kelan lopettaessa heidän muistamisen villapeitolla, jatkaa Ranta-Kiiski.

Tilkkupeittojen maailmanennätysyritys pääsi vauhtiin Tilkkurekka-kiertueen myötä helmikuussa, jolloin rekassa kävi tuhansia käsityön ystäviä – vanhoja ja uusia – eri puolilla Suomea. Tilkkukampanja huipentuu 1. lokakuuta, jolloin tilkkupeitot levitetään Tuomiokirkon portaille ja nähdään pääseekö peitto Guinnessin ennätysten kirjaan.

– Tuhanteen tilkkupeittoon tarvitaan lähes 50 000 Isoäidinneliön ohjeella virkattua tilkkua. Se on paljon tilkkuja, mutta tämä yli 250 peittoa on erinomainen alku, joten tuhatkaan peittoa ei ole mahdoton, jännittää Ranta-Kiiski.

– Alueyhdistyksemme ja yksittäiset jäsenemme ovat toimittaneet peittoja ahkerasti keräykseen ja loppukirimme starttaa viimeistään heti heinäkuun jälkeen. Yhteisen hyvän tavoitteen innoittamana niin martat kuin muutkin kansalaiset saavat aikaan pieniä arjen ihmeitä, iloitsee Marttaliiton toiminnanjohtaja Marianne Heikkilä.

100-vuotisjuhlavuottaan viettävä Tekstiiliopettajaliitto ry jatkaa tilkkupeittojen loppukiriä tekstiilityöntunneilla elokuussa, kun koululaiset palaavat kesälomilta.

– Tilkkupeittojen keräys jatkuu syyskuuhun asti ja peittoja voi lähettää Helsinkiin Matkahuollon kautta. Tempauksen yhteistyökumppani Matkahuolto toimittaa tilkkupeitot veloituksetta eri puolilta Suomea Helsinkiin ajalla 1.4.–23.9. ja yhteistyökumppani VR Transpoint säilöö ne kontteihinsa, summaa Ranta-Kiiski.

Tilkkupeiton maailmanennätysyrityksen etenemistä päivitetään Facebookiin, josta löytyvät myös tilkkujen teko- ja toimitusohjeet. Kampanja löytyy Facebookista:

Tilkkujen teko- ja toimitusohjeet myös seuraavan nettilinkin kautta:

Tilkkupeitoista on saatavilla runsaasti kuvamateriaalia ja peittosatoa on mahdollista käydä katsomassa tai kuvaamassa elokuussa VR Transpointin kontissa Helsingin Pasilassa.

www.novita.fi

www.tekstiiliopettajaliitto.fi