Umami muualla Facebook

Julkaistu 19. 5. 2009 Teksti Tiia Koskimies, kuvat stockmann Ei kommentteja Ajankohtaista Luonto ja vapaa-aika

Kaikkien aikojen Stockmann

Stockmannin tavaratalo on kautta aikojen edustanut minulle kansainvälisintä Suomea.

Isä toi Hangosta junalla katsomaan jouluikkunaa ja joulupukkia. Siitä ihastus tavarataloon alkoi eikä loppua ole näkyvissä.

Herkku on herkkua

Olen lapsesta asti ollut kiinnostunut ruoasta ja ruoanlaitosta. Muutettuani Helsinkiin 70-luvun alussa ryhdyinkin heti Stockmannin vakioasiakkaaksi. Työkaverit ihmettelivät, miten pienipalkkainen konttoristi sieltä mitään voi ostaa. Mutta tiesin tarkkaan, mihin rahani halusin panna, osasin luovia herkkujen maailmassa ja arvostin korkeaa laatua määrän sijasta. Oli mukava käydä myös vain nuuhkimassa ruokien ja leivonnaisten tuoksuja ja katsomassa upeita liha- ja kalatiskejä vaikkei mitään olisi ostanutkaan. Siitä sai aina inspiraatiota.

Lama ei purrut

90-luku toi syvän laman tullessaan. Lähikauppojen hyllyt täyttyivät yksistä ja samoista tuotteista. Stockmannin valikoimaakin varmasti karsittiin, mutta sitä ei onneksi huomannut. Oli mukava tulla ”laman keskeltä” Stockmannille vain hengittämään toiveikasta ilmaa.

Stockmann elää aina ajassa ja palvelee asiakkaitaan monipuolisesti. Siellä riittää uutta katsottavaa ja ihmeteltävää vuoden jokaisena aikana. On teemaviikot, hullut päivät, asiakaspäivät ja alennusmyynnit. Tavaratalo on kuin pieni viihtyisä kaupunki, jossa kaikki on mahdollista. Kahvilat ja baarit levittävät ympärilleen herkullisia tuoksuja, nyt avattu uusi upea samppanjabaari ja ravintolat houkuttelevat lepuuttamaan jalkoja shoppailun lomassa.

Uusiutuneessa tavaratalossa voi ihailla myös taidetta ja arkkitehtuuria. Tavaratalon 8. Kerroksen lasikaton alla olevan valojen ja varjojen leikkiä seuraavan lasitaideteoksen on suunnitellut muotoilija Brita Flander.

Teoksen nimi Iris tulee kreikkalaisesta mytologiasta, jossa Iris on sateenkaaren henkilöitymä ja jumalten viestinviejä. Niin kuin sateenkaari yhdistää maan ja taivaan, Iris yhdistää ihmiset ja jumalat.

Stockmann avasi 600 parkkipaikkaa Helsingin keskustaan

Uusi Stockmann Q-Park sijaitsee kolmessa tasossa Mannerheimintien alla.  Keskeinen sijainti, selkeät ajoyhteydet eri suunnista, valoisuus ja keskustan väljimmät parkkiruudut tekevät asioinnista miellyttävän. Pysäköintilaitoksen toiminnasta vastaa Q-Park, joka on yksi Euroopan suurimmista pysäköintiyrityksistä huolehtien yli 800 000 pysäköintiruudusta kymmenessä Euroopan maassa.

Ajoyhteydet pysäköintilaitokseen

Lännestä, Ruoholahdesta tultaessa voi välttää keskustan ruuhkat ajamalla  Lastenlehdon puistosta tunnelia pitkin pysäköintilaitokseen ja sieltä pois. Toinen sisään- ja ulosajoreitti on Mannerheimintien ja Kalevankadun kulmauksen ajorampista.

Liikennejärjestelyt muuttuvat Mannerheimintiellä

Uudet liikennejärjestelyt mahdollistavat kääntymisen Mannerheimintieltä vasemmalle, Kalevankadulle, Erottajalta päin tultaessa.

Hissiyhteydet pysäköintilaitokseen

Pysäköintilaitoksesta on suora hissiyhteys katutasoon tavaratalon kosmetiikkaosastolle ja sen alapuolella sijaitsevalle viihde- elektroniikkaosastolle.

Kaivopihan hissiyhteys palvelee myös tavaratalon aukioloaikojen ulkopuolella. Kun tavaratalon Herkkuosasto on lopullisesti valmis loppusyksyllä 2010, käytössä on lisäksi suora, neljän hissin yhteys Herkkuun.

Keskustan huoltotunneli valmistuu vaiheittain

Tunnelin läntinen osa Ruoholahdesta pysäköintilaitokseen ja Stockmannin uuteen huoltopihaan on nyt avattu henkilöauto- ja huoltoliikenteelle. Syksyllä 2009 valmistuva huoltotunnelin itäinen osa Mannerheimintien alta Kluuviin tulee olemaan vain huoltoliikenteen käytössä. Valmistuttuaan kahden kilometrin mittainen huoltotunneli on Helsingin kaupungin ja tunneliin liittyvien kiinteistöjen yhteinen hanke, joka  käynnistyi 2006 alussa.

Autot maan alle, Keskuskadusta kävelykatu!

Huoltotunnelin ja pysäköintilaitoksen valmistuminen mahdollistaa Keskuskadun muuttamisen vaiheittain oikeaksi kävelykaduksi, mikä lisää ydinkeskustan viihtyisyyttä ja vetovoimaa.  Keskusta-alueen yritysten tavarantoimitus- ja huoltoajon siirtyessä huoltotunneliin poistuu keskustan kaduilta arviolta noin 500 kuorma- ja pakettiautoa ja näiden lisäksi aiemmin Stockmannin ja Makkaratalon parkkeihin suuntautunut liikenne.  Pohjoisesplanadin ja Aleksanterinkadun välinen osa kävelykatua valmistuu jouluksi 2010 ja Aleksanterinkadun ja Kaivokadun välinen osa Makkaratalon uudistusprojektin valmistuttua 2013.

Sähköauton voi ladata pysäköinnin aikana

Stockmann Q-Park ja Fortum ovat yhteistyössä asentaneet parkkihalliin kuusi latauspaikkaa sähköautoille ja ladattaville hybrideille. Latauspisteiden asennus on osa Fortumin pohjoismaista projektia, jossa kehitetään latausverkostoa edesauttamaan sähkökäyttöisten autojen laajaa käyttöönottoa. Ympäristömyötäiset ja hiljaiset sähköautot ovat omimmillaan nimenomaan kaupunkiliikenteessä, jossa matkat ovat lyhyitä ja nopeudet suhteellisen alhaisia.

Taidetta katukuvaan

Pysäköintilaitoksen avauksen yhteydessä paljastettiin Stockmannin taiteilija Samuli Naamangalta tilaama taideteos graafisesta betonista Kalevankadun ajorampissa. Taideteos perustuu 30-luvulla otettuun musta- valkoiseen valokuvaan tavaratalon kierreportaista.

Kaikkien aikojen Stockmann -projekti

Helsingin tavaratalon laajennus- ja uudistusprojekti käynnistyi alkuvuodesta 2006. Projektin tavoitteena on ollut luoda 10 000 m2 lisää kaupallista pinta-alaa, rakentaa Herkkuosasto pinta-alaltaan nykyistä lähes kaksi kertaa suurempana yhteen tasoon, rakentaa uusi pysäköintilaitos ja mahdollistaa Keskuskadun rakentaminen kävelykaduksi.  Tänä keväänä on avattu uudella valopihalla 8. kerroksessa Fazerin ravintolamaailma F8 sekä 7. kerroksen hemmottelukerros.  Projekti valmistuu vaiheittain vuoden 2010 loppuun mennessä, jolloin Herkkuosasto on kokonaan valmis. Hankkeen kustannusarvio on noin 250 Me. Valmistuttuaan jo nyt Pohjoismaiden suurin tavaratalo on viidenneksi suurin Euroopassa.

Projekti lukuina:

– huoltopihan ja pysäköintilaitoksen louhintatyöt käynnistyivät 1.2.2006

– louhetta kuljetettiin 100-150 kuorma-autollista päivittäin, yhteensä yli

250 000 m3 eli 2,5 kertaa vanhan eduskuntatalon tilavuus

– hankkeessa työskenteli enimmillään noin 500 työntekijää

– projekti on työllistänyt yli 100 urakoitsijaa ja lähes 100

suunnittelijaa

– pysäköintilaitoksen alin taso sijaitsee lähes 40 m maanpinnan

alapuolella

– huoltotunneli Ruoholahti-pysäköintilaitos on noin kilometrin pituinen

– Kalevankadun ajoväylä on noin 400 m pitkä

Lisätietoja tavaratalon palveluista:
www.stockmann.com


Aiheet: , , ,

Kirjoita kommentti