Oluen laimentaminen
Miksi verenpaineeni nousee, kun politiikassa puhutaan kaljan laimentamisesta? Käytännössä siitä, että keskioluen myynti siirtyisi kokonaan Alkoon, olisi minulle vain vähäistä haittaa.
Asun keskustan alueella Helsingissä ja Alkon myymälöitä on tarpeeksi tyydyttämään kaljanhimoni. Aikuisena ihmisenä osaan myös varautua niihin tilanteisiin, joissa Alkojen aukioloajat eivät sallisi minun ostavan mielijuomaani. Ostan olueni ennakkoon. Mutta miksi verenpaineeni nousee?
Olisiko kaljan laimentamisesta kansanterveydellisiä hyötyjä. Uskoakseni kyllä. Alkoholinkulutus on suoraan verrannollinen siitä aiheutuviin haittoihin. Kuta enemmän juodaan sitä enemmän haittoja. Mikäli kaljaa laimennetaan, nautitun alkoholin määrä vähenee juotua kalja-annosta kohden. Ja niin vähenevät myös alkoholista aiheutuvat haitat. Eihän kukaan halua haittoja, kaikki haluavat kansanterveyttä. Mutta miksi verenpaineeni nousee?
Kaljanjuonti on tärkeä yhteiskunnallinen kysymys mikäli sen saamaa palstatilaa pidetään indikaattorina. Uskoakseni poliittisen uran yhteiskunnallisessa päätöksenteossa voisi rakentaa yksin alkoholipolitiikan varaan. Niin vahva ratsu saunakalja tässä maassa on. Silti haluan uskoa, että yhteiskuntamme kannalta merkittävämpiä asioita on olemassa. Keskustellaan mieluummin niistä. Mutta miksi verenpaineeni nousee?
Minulle on jäänyt epäselväksi ketkä kaljamainoksista eniten kärsivät. Tutkimuksia on tehty, toiset sanovat kärsijöiden olevan etupäässä nuoret ja lapset. Kaiketi siksi, että nuoret katsovat mainoksia viattomuuden sinisin silmin ja rakentavat identiteettiään ihaillen kaljaa ahnaasti latkivia vanhempiaan. Eiku siksi, että alkoholimainonnasta eivät kärsi enää ne, jotka ovat jo juoneet itsensä tärviölle. Olipa kuinka hyvänsä en usko että tien varressa törröttävä kaljatölkki on suuri uhka edes kansanterveydelle. Eikä mainosten poistamisellakaan näin ollen ole vaikutusta kaljanjuontiin.Mutta miksi verenpaineeni nousee?
On tiistai-iltapäivä. Juon kaljaa kirjoitan tätä juttua. Tilatessani oluttani henkilökunta suositteli minulle erästä suomalaista luomuolutta, joka on minulle entuudestaan tuttu. Maassa, jossa keskustellaan kaljan laimentamisesta, saatavuuden rajoittamisesta ja mainonnan kieltämisestä, saa yhä hyvää olutta ravintolassa keskellä viikkoa ja keskellä päivää. Auringon paistaessa keväisesti tunnelma on sanalla sanoen kansainvälinen, kenties jopa eurooppalainen. Mutta miksi verenpaineeni nousee?
Syynä verenpaineennousuun on se, etten pidä vapauteni rajoittamisesta. Aikuisena ihmisenä minun oletetaan olevan vastuussa itsestäni ja tekemisistäni. Jos minun ei sallita tehdä virheitä en enää ole vastuussa itsestäni, vastuun kantaa yhteiskunta. Vastuu ja vapaus ovat saman kolikon puolia. Jos minut vapautetaan vastuusta, vapauttani rajoittaan. Mitä sellaista olen tehnyt, ettei minuun voida omissa asioissani luottaa. Miksi on perusteltua, että yhteistuumin demokraattisesti säädetään siitä, milloin minä juon kaljaa, minkä makuista ja kuinka vahvaa kaljaa minä juon, mistä kaljani ostan ja mihin kellonaikaan. Kannanko vastuun kaljanjuonnista itse vai kantaako siitä vastuun yhteiskunta? Minä haluan kantaa vastuun kaljanjuonnistani itse siksi verenpaineeni nousee.
Matias Koskimies
Kilpailu:
Mitä mieltä sinä olet kaljan laimentamisesta? Paras vastaus palkitaan Maija Silvennoisen Aidot maut keittokirjalla kuun vaiheessa.
Kilpailun voitti nimimerkki Jani. Lämpimät onnittelut!
Alkoholin väärinkäyttö on
Alkoholin väärinkäyttö on käsittääkseni suurena osasyynä onnettomuuksiin, perhetragedioihin ja rikollisuuteen aiheuttaen miljardiluokan vuotuiset kulut yhteiskunnalle. Siinä mielessä on oikein, että valtiovallan toimesta yritetään tehdä jotain. Kieltolaki aiheutti kuitenkin aikoinaan enemmän harmia kuin hyötyä. Mitä sitten voitaisiin tehdä? Miten olisi asiallinen kiihkoton valtakunnallinen ohjaus hyvään, viihdyttävään ja seuralliseen alkoholiin käyttöön? Toisaalta kuitenkin luulen, että tehdään niin tai näin, niin sama vanha meno jatkuu.
Zum Wohl
10. 2. 2015 19.46
Miksi siin ylipäätänsä
Miksi siin ylipäätänsä pitää olla ”prosentteja”?Kannatan laimentamista! Kaikkien etu!
pirre
13. 2. 2015 6.17
Ihan pellehommaa! Ne
Ihan pellehommaa! Ne jotka on koukussa keppanaan,juovat sitä sitten vaan enemmän tai osa porukasta siirtyy väkevämpiin tuotteisiin.Jos kaljaa ei saa enää kaupasta,alkaa taksi- ym. ralli Alkoihin.Tämä suunnitelma on vain poliittista peliä tai kykenemättömyyttä nähdä alkoholiongelmaa syvemmältä.
Mari
10. 2. 2015 20.01
Kas kun sattui,
Kas kun sattui, kirjoitin tovi sitten aiheesta laulun, joka kertoo tismalleen mitä asiasta ajattelen:
”Ne tahtoo mun oluen laimentaa”:
https://www.youtube.com/watch?v=iiGRuD4iKyM
Jani
10. 2. 2015 21.35
ei ole Ruotsissakaan
ei ole Ruotsissakaan toiminut – viinit ruokakauppoihin
ritti
11. 2. 2015 0.05
Keppana kun siirretään
Keppana kun siirretään Alkoon, pääsee samalla reissulla käsiksi myös siihen neloseen ja viinoihin. Jos itsekin juhlimaan olisin menossa, olisi hyvinkin todennäköistä, että ostaisin myös/sijaan jotain vahvempaa. Tässä mielessä keppana toimii niinsanottuna ”gatewayalkoholina”. Eli siis aika samaan tapaan, miten kannabiksen käytön katsotaan johtavan kovempiin huumeisiin. Samalta diileriltä kun saa kovempiakin.
Tässä tapauksessa tuo ”diileri” onkin valtion omistama monopoli.
Jopiskelijanuori
11. 2. 2015 13.37
Viittaan nimimerkkiini että
Viittaan nimimerkkiini että ”juoksukalja” on jo käsite. Koskaan ei asiat voi olla niin huonosti etteikö alkoholi niitä pahentaisi. Alkoholismi on sairaus ja oire muista ongelmista joten esim. rattijuopot täytyisi saada suoraan kuntoutuslaitoksiin siis vierotukseen. Asenteissamme alkoholinkäyttöön vikaa on jos vertaa yöelämäämme esim. siihen mitä on Wienissä (”viinissä”). Kamalaa nähdä vaikka 16-vuotiaita tyttöjä ympäripäissään keskellä yötä. Tätähän ulkomaalaisetkin kauhistelee. Eivät oluen lantraamiset auta jos asenteisiin ja ongelmien alkusyihin ei puututa. Veikkaan että
tulevat EU:n ja euron konkurssit lupaa trokareille vähän hommia.
voroKaliamies
11. 2. 2015 15.29
En käytä alkoholipitoisia
En käytä alkoholipitoisia juomia, joten minulle asia on yhdentekevä.
Sinällään alkoholismi on vajava sairaus eikä valitettavasti ole vain yksilön asia.
mandariini
11. 2. 2015 16.30
Minulle on aivan
Minulle on aivan sama, en juo olutta tai sen paremmin muitakaan alkoholijuomia.
Miia
11. 2. 2015 18.17
Ei ole hyvä
Ei ole hyvä idea
RR
11. 2. 2015 18.18
Vettä saa hanastakin
Vettä saa hanastakin
kalle
11. 2. 2015 19.09
Ei haittaa minua
Ei haittaa minua vaikka kaikki olut siirrettäisiin Alkoon. En käytä.
Sifly
11. 2. 2015 19.51
EVVK
EVVK
Rippa
11. 2. 2015 19.51
Ei toimi. Miksi?
Ei toimi. Miksi?
Kere
12. 2. 2015 7.07
Miksei? Olen saunajuomaksi
Miksei? Olen saunajuomaksi ostanutkin joskus 2-kaljaa.
Tutu
12. 2. 2015 11.33
Kaikista hulluinta on
Kaikista hulluinta on hävittää miedot alkoholijuomat, eli olut ja viinit.
Jos vaihtoehdoiksi jää täysi raittius tai väkevät viinat, jopa erittäin haitalliset kotipolttoiset, niin kyllä sen tietää miten siinä käy.
Kamalaa jos joutuu pilaamaan terveytensä ties millä väkijuomilla, kun laadukkaasti tehdyt miedot keskioluet ja viinit on hävitetty siten, että niitä on mahdotonta ostaa syrjäseuduilla kohtuuhintaan.
väkijuoma
12. 2. 2015 15.11
kannatan ehdottomasti oluen
kannatan ehdottomasti oluen laimentamista tai poistamista kokonaan ruokakauppoista jotta suomalaiset rupeis taas juomaan kunnolla kossua tuon tissuttelun sijaan ja lisäisi huumeidenkäyttöänsä kun muita päihteitä ei ole tarjolla. Raittiutta se tuskin kuitenkaan lisäisi…ei siihen auttanut kieltolakikaan.
jari E
12. 2. 2015 21.23
No ei oo
No ei oo mitään järkeä vaikka itse en alkoholia juokkaan.
siru.k
12. 2. 2015 21.28
Höpöhommaa.
Höpöhommaa.
Tomi
12. 2. 2015 22.37
En pidä oikeen
En pidä oikeen hyvänä juttuna!
Cheke
12. 2. 2015 23.32
En juo olutta,
En juo olutta, mutta idea ei vaikuta toimivalta!
opiskelija
13. 2. 2015 0.23
alkoon , että
alkoon , että saadaan duunia
KeljuK
13. 2. 2015 6.35
kaikki alkoholijuomat saisi
kaikki alkoholijuomat saisi joko laimentaa tai lopettaa vallan ex- mieheni oli oiva esimerkki alkoholistista joka pilasi kolmen ihmisen elämän.
marjaana
13. 2. 2015 6.48
Kyllä se on
Kyllä se on OK, jos alkoholin haitat vähenevät.
Zaruz
13. 2. 2015 6.58
Kaikki, mikä vähentää
Kaikki, mikä vähentää alkoholista aiheutuvia ongelmia on hyvästä.
Yanuz
13. 2. 2015 6.59
Hyvä idea, en
Hyvä idea, en kyllä itse juo olutta
Tiinu
13. 2. 2015 6.59
kaikki viinit ruokakauppoinin
kaikki viinit ruokakauppoinin niinkuin muuallamaailmassakin
ghita
13. 2. 2015 7.10
viinit ja olut
viinit ja olut vapaaksi.seurataan muuta maailmaa.kaikkikyttäus pois
japi
13. 2. 2015 7.27
Se on oluen
Se on oluen väärikäyttöä
Hannes
13. 2. 2015 7.32
Höpö, Höpö
Höpö, Höpö
Kere
13. 2. 2015 7.34
Jos se vähentää
Jos se vähentää humaltumista lapsiperheissä ja muutenkin vähentää kaduilla örveltämistä, niin kannatan ehdottomasti. Olutta pitäisi juoda maun vuoksi, ei humaltumisen.
Tintti
13. 2. 2015 7.38
väärin
väärin
kiroini
13. 2. 2015 8.16
pitää olla vaihtoehtoja
pitää olla vaihtoehtoja tarjolla
ap
13. 2. 2015 8.17
Ei täydy
Ei täydy
slk
13. 2. 2015 8.24
terästettävä
terästettävä
hpp
13. 2. 2015 8.27
älytöntä
älytöntä
susan
13. 2. 2015 8.32
En kannata laimentamista,
En kannata laimentamista, koska sillä ei paranneta mitään ja alkoholista riippuvaiset juovat vain suurempia määriä tai siirtyvät vahvempiin aineisiin myös viinaralli Viroon lisääntyy ja se on pois Alkon tuloista. Kannatan viinien myyntiä ruokakaupoissa eurooppalaiseen tapaan.
Rica
13. 2. 2015 8.47
Ei kelpaa laimennettu
Ei kelpaa laimennettu litku kaikille. Siirtyvät viiniin, tai jopa viinaputeli tulee mieleen.
Riitu
13. 2. 2015 8.50
Täysin idioottimainen asia,
Täysin idioottimainen asia, ei voi ymmärtää
Morgan
13. 2. 2015 8.55
Toivottavasti ei
Toivottavasti ei
Allison
13. 2. 2015 8.57
kaupan % rajoitukset
kaupan % rajoitukset vapautettava
eh
13. 2. 2015 8.59
Laimentamisen myötä kulutusmäärä
Laimentamisen myötä kulutusmäärä kasvaisi. Juodaanhan ison rapakon takana esim. hirveän laihaa kahvinlitkua, mutta sitä sitten ryystetäänkin litrakaupalla.
m
13. 2. 2015 9.03
Ei ne yksittäiset
Ei ne yksittäiset promillemäärät vaan se kokonaiskulutus.
j
13. 2. 2015 9.11
Jos sitä litkuria
Jos sitä litkuria vielä laimennetaan, on parasta juoda sitten vettä suoraan hanasta!
TUOPPI
13. 2. 2015 9.11
ei mitään järkee
ei mitään järkee
sipe
13. 2. 2015 9.12
pelleilyä
pelleilyä
hilleri
13. 2. 2015 9.26
Jos laimennetaan, niin
Jos laimennetaan, niin monen osoitteeksi tulee pitkäripainen, eli viinakauppa.
uatu
13. 2. 2015 9.28
Oluen laimentaminen ei
Oluen laimentaminen ei ole mikään ratkaisu. Viinaralli Viroon jatkuu ja verotulot jäävät saamatta.
Alkoholin käyttäjä löytää aina rahat juomiseen. Vaikka rahaa ei olisi ruokaan, niin juomiseen sitä aina löytyy. Jos nautintoaineet saa läheltä, niin ei tarvitse käyttää trokareita.
Laisa
13. 2. 2015 9.32
En tykkää oluen
En tykkää oluen mausta, joten tuskin huomaisin eroa vaikka laimennettaisiinkin. Älytöntä, mikä meteli keppanasta nousi! Olisi pidemmällä tähtäimellä kaikkien etu, jos alkoholin haittoja saataisiin vähenemään.
Anselo
13. 2. 2015 9.33
Kaljakulttuuri huononisi.
Kaljakulttuuri huononisi.
brynolf1
13. 2. 2015 9.35
Naurettavaa
Naurettavaa
Stina
13. 2. 2015 9.49
Ihan sama, en
Ihan sama, en juo kaljaa.
sally
13. 2. 2015 10.18
Mielestäni liika holhoaminen
Mielestäni liika holhoaminen lisää alkoholin käyttöä. Kielletty on aina kiinnostanut.
Kun homma vapautetaan, hetken aikaa kulutus nousee, mutta sitten se ei enää kiinnosta ja kulutus laskee. Näin itse ajattelisin.
Sindy
13. 2. 2015 11.11
Ei kauheen hyvä
Ei kauheen hyvä idea
Pallervo
13. 2. 2015 11.13
Ei pidä laimentaa.
Ei pidä laimentaa.
Pepsu
13. 2. 2015 11.23
Ei pidä laimentaa.
Ei pidä laimentaa.
TheZ2K
13. 2. 2015 11.30
Ei kuulosta hyvältä
Ei kuulosta hyvältä idealta.
gab
13. 2. 2015 12.07
en suosittele, keppana
en suosittele, keppana maistuu hyvältä noilla prosenteilla
ramona
13. 2. 2015 12.39
Ei todellakaan pidä
Ei todellakaan pidä laimentaa!!
Päivi
13. 2. 2015 12.53
ei siinä olisi
ei siinä olisi mitään järkeä. Luulisin, että se johtaisi kaljan hamstraukseen enemissä määrin Virosta. Tästä seuraisi lisää työtä Tullille . Tulli tulisi palkata lisää väkeä ja verovarat kuluisi
mabu
13. 2. 2015 12.54
Kukin tyylillään.
Kukin tyylillään.
Tiina
13. 2. 2015 12.56
en kannata,tosin eipä
en kannata,tosin eipä se minulle maistukaan,kun tumma olut poronkäristyksessä.
angel
13. 2. 2015 12.59
Asia ei kiinnosta
Asia ei kiinnosta minua, sillä en juo alkoholia.
Leijonaemo
13. 2. 2015 13.11
"EI" holhoamiselle.
”EI” holhoamiselle.
petruska
13. 2. 2015 13.18
En käytä alkoholia
En käytä alkoholia itse. Alkoholin käyttö on kuitenkin iso ongelma ja mitä vähemmän sitä käytetään sitä parempi. En kuitenkaan tiedä auttaako laimentaminen, koska Alkosta saa kuitenkin vaikka kuinka vahvaa. Alkojakin alkaa olla vähän joka kauppakeskittymässä.
On muuten vähän ristiriitaista, että STM:n mielestä on ok, että Alkoja on kuin sieniä sateella ja kauppa käy, mutta sitten samalla paasaa viinan vaaroista…
Elina
13. 2. 2015 13.58
Holhoamiselle jyrkkä "Ei".
Holhoamiselle jyrkkä ”Ei”.
MikaMa
13. 2. 2015 14.10
Laimentamisessa ei ole
Laimentamisessa ei ole järjen häivää, onhan meillä saatavana alkoholitonta olutta ja vanhaa
kunnon ykköstäkin löytyy. Entistä isompia lasteja haettaisiin vaan Tallinnasta jos keppana
poistuisi kaupoista. Ja samalla sieltä tuotaisiin enemmän väkeviäkin.
Arja
13. 2. 2015 14.12
Ei tarvitse laimentaa.
Ei tarvitse laimentaa. Prosenttiset juomat Alkoon ja asiakkaiden ikäraja sinne 20-vuotta. Alkoholittomat ruokakauppoihin.
Minttu
13. 2. 2015 15.00
En laimentaisi.
En laimentaisi.
Anastasia
13. 2. 2015 15.13
älytön
älytön
tupsu
13. 2. 2015 15.26
Ei haittaa laimentaminen,
Ei haittaa laimentaminen, en juo alkoholia.
Kahvijänö
13. 2. 2015 15.30
höpö hommaa
höpö hommaa
katju
13. 2. 2015 15.33
Kaljaa ei tarvitse
Kaljaa ei tarvitse laimentaa, maku kärsii. Se että kalja siirretään pois kaupuoista ei ole hullumpi idea, mutta en silti veisi sitä alkoon. Kaljalle voisi tehdä omat myyntipisteensä kuten ärrät niin olis sitten ”koot”. Jos kaljan juontia halutaan hillitä niin tämä keino olisi paras, ei tulisi perheenäidin ohimennen leipäostosten lomassa otettua sieltä hyllystä paria kaljaa, loppuisi se kalsarilipitys ja sitten kun olisi se kaljan juonti päivä tai saunakalja päivä niin haetaan ne sitten ”koosta”. Mutta nykyiset alkot ei vetäisi millään niitä kalja jonoja. Mutta vastaus kysymykseen, missään nimessä ei saa laimentaa!!!!
Päivi
13. 2. 2015 15.51
Olut vapaasti saataville
Olut vapaasti saataville ilman turhia säädöksiä (tietenkään alle 18v. ei saa myydä), niin kaikki mystiikka ja paheellisuus katoaa tuotteen ympäriltä. Ehkä näin Suomeenkin saataisiin joskus ns. normaali alkoholikulttuuri. Se ei tapahdu vuodessa, ei kahdessa, mutta ehkä jo kymmenen vuoden kuluttua tuloksia alkaisi näkyä.
JKJ
13. 2. 2015 15.56
en kannata laimentamista
en kannata laimentamista
sirkka
13. 2. 2015 16.02
Ei alkoholiongelmien syy
Ei alkoholiongelmien syy ole tuotteessa, vaan siinä miksi jotkut meistä juovat liikaa. Poliitikoiden pitäisi katsoa syytä – alkoholin liikakäyttö painottuu vahvasti köyhimpien, työttömien ja muuten vaikeassa tilanteessa pitkään olleiden ihmisten joukkoon. Sietämätön elämä ajaa hakemaan helpotusta usein viinasta.
Ei oluen laimentaminen mitään auta. Ihmiset tarvitsevat työtä, ihmisarvoisen elämän, merkityksellisyyden kokemuksen.
Leipäjono nujertaa kenet tahansa. Sitä on vaikea selvinpäin kestää.
Stout
13. 2. 2015 16.16
Naurettavaa.
Naurettavaa.
Krista
13. 2. 2015 17.09
Ei ole mielestäni
Ei ole mielestäni tarpeellista.
hese
13. 2. 2015 17.10
Jeesus kristus, meidän
Jeesus kristus, meidän herramme, ei katso hyvällä oluenjuojia.
svantte
13. 2. 2015 17.28
täysin typerää pelleilyä-sitä
täysin typerää pelleilyä-sitä kuraa nyt kun ei juo..kuin ruåtsalaiset..Siirryn kirkkaisiin tai haen ulkomailta;eipähän ”haitat” ainakaan vähene eikä verot jää tänne
hessu
13. 2. 2015 17.58
Se on tehtävä
Se on tehtävä taiten
oloin
13. 2. 2015 18.05
ihan sama. itte
ihan sama. itte oon absolutisti enkä juo kuin alkoholitonta olutta. siton hiton vaikia enää laimentaa.
tapsa
13. 2. 2015 18.08
En oikein mitään
En oikein mitään mieltä
anni
13. 2. 2015 18.16
Ei holhousyhteiskuntaa eikä
Ei holhousyhteiskuntaa eikä laimennuksia!
Kulttuurin pitäisi muuttua eurooppalaiseen suuntaan, että viinin nauttiminen ruoan kanssa yms normaalia jo ennen 18-v. jonkin verran. Ettei juominen mitään ihmeellistä eikä tartte vetää välttämättä lärvejä!!
Päivi
13. 2. 2015 18.30
En itse käytä
En itse käytä olutta, mutta hullulta tuntuu, jos sitä ruvetaan vielä laimentamaan.
Nanu
13. 2. 2015 19.09
Ei hyvä juttu!
Ei hyvä juttu!
lili
13. 2. 2015 19.14
Ei tarvi laimentaa.
Ei tarvi laimentaa. Väkevää menee vähempi.
lena
13. 2. 2015 19.44
En juo kaljaa.
En juo kaljaa.
Assu
13. 2. 2015 20.07
vettä sa hanasta
vettä sa hanasta mutta olutta juon mieluiten pullosta ja siinä saa olla makua
Jaskaa
13. 2. 2015 20.42
kaljat pysyköön kaupassa
kaljat pysyköön kaupassa
alana85
13. 2. 2015 23.12
Jos keppanaa saa
Jos keppanaa saa kuitenkin sillä hinnalla Alkoista, muttei ruokakaupoista, niin koko ehdotushan on vain asuinpaikkaan sidottu ”rasistinen” uudistus.
Asut lähellä Alkoa – ei mitään väliä,
kaukana Alkosta – ei viitsi hakea… Tai…
rrane
14. 2. 2015 1.51
Älytöntä. Ihan sama
Älytöntä. Ihan sama mitä täällä tehdään, juominen jatkuu.
Marke
14. 2. 2015 2.42
Täysin järjetöntä.
Täysin järjetöntä.
JK
14. 2. 2015 3.09
siirtyminen väkeviin vain
siirtyminen väkeviin vain lisääntyisi
saari
14. 2. 2015 7.23
Pingviini meni baariin
Pingviini meni baariin ja kysyi baarimikolta:
– Oletko nähnyt veljeäni?
Baarimikko vastasi:
– Miltä hän näyttää?
Rock
14. 2. 2015 9.25
Täysin järjetöntä. Maku
Täysin järjetöntä. Maku ratkaisee. Jos pystytään kehittämään vaikka alkoholiton maukas olut niin olkoon menneeksi.
Ve-Ha
14. 2. 2015 9.37
naurettaavaa hohlhouspolitiikkaa
naurettaavaa hohlhouspolitiikkaa
HLL
14. 2. 2015 11.05
Eikö kieltolain aikaan
Eikö kieltolain aikaan jo huomattu – eikä pelkästään meillä, vaan ihan missä tahansa sitä on koskaan historian aikana sovellettu? – että alkoholipolitiikkaan ei voi puuttua pakkokeinoilla.
Alkoholin käyttö vähenee luonnollisesti tulevaisuudessa jos teemme pitkäkestoisia päätöksiä (nuoriin vaikuttaminen, asennetyö), emme hätäratkaisuja keskioluen suhteen..
nessla
14. 2. 2015 11.59
En kannata sitä.
En kannata sitä. Koska monet satunnaiset käyttäjät minä mukaan lukien juon kaljaa vain yhtä tiettyä merkkiä ja alkoholipitoisuus tekee sen maun täyteläiseksi.
Ei juomista kaljan laimentamisella vähennetä.
Aina suomalaiset ovat tehneet jotain terveydelle vaarallista, annetaan niiden nauttia kaljasta ilman alkoholin laimentamista.
Jotka siitä pitävät.
Joskun Pidän itsekin siitä.
helvi
14. 2. 2015 13.08
naurettavaa..
naurettavaa..
kirsikka
14. 2. 2015 13.51
minusta saa lopettaa
minusta saa lopettaa vaikka koko myynnin..en ole käyttänyt alkoholia enää 15-vuoteen..
puhi
14. 2. 2015 14.13
Minulle sopii nykyinen
Minulle sopii nykyinen käytäntö, jos joku haluaa laimeanpaa juokoon alkoholitonta olutta, niitäkin on jo monta merkkiä. Ja jos myynti siirrettäisiin Alkoon, olen varma että kulutus kääntyisi vahvempien oluiden ja viinan puolelle.
Henkilökohtaisesti asialla ei ole minulle merkitystä koska en juo olutta. Vallitkoon valinnanvapaus, ei kaikkia muitakaan tuotteita ole pakko kaupasta ostaa vaikka niitä on siellä tarjolla.
Vinkka
14. 2. 2015 14.37
Ei kannata.
Ei kannata.
OK
14. 2. 2015 14.46
ei kannata..
ei kannata..
jossu82
14. 2. 2015 16.34
Miksei vaihtoehtoisesti otettaisi
Miksei vaihtoehtoisesti otettaisi tarjolle kakkosolutta? en pidä ajatuksesta, että oluenkin joutuisi ostamaan alkosta, ihan vain monopolin takia.
Sszz
14. 2. 2015 17.14
Ei kaljaa kuulu
Ei kaljaa kuulu laimentaa, ihan sopivan volttista nyt. En usko että se olisi ratkaisu mihinkään ongelmiin
Mari
14. 2. 2015 17.22
En usko, että
En usko, että kannattaa.
mellu
14. 2. 2015 17.30
Suosittelen päättäjille keskustelua
Suosittelen päättäjille keskustelua esim. etelässä asuviin päättäjiin. Näetkö esim. Espanjassa juoppoja lapsia yms. Tuskin. Kun alkoholista ei tehdä tabua vaan se ei ole se kielletty hedelmä, ei synny sitä kiellettyä ”hedelmää” Eli alkoholi olkoon prosentteina juuri sellaista kuin tähänkin asti ja muutetaan sitä holhoavaa asennetta. Mitä enemmän ihmisiä kielletään sen enemmän ihmiset tekevät kieltoja vastaan. Jos keppana laimennetaan ihmiset siirtyvät kovempiin viinoihin, sitäkö halutaan? Vai alkaako kotipolttoiset kasvattamaan suosiotaan.
kertte
14. 2. 2015 17.53
Laimentamisessa, myynnin hankaloittamisessa
Laimentamisessa, myynnin hankaloittamisessa ja/tai kieltämisessä ongelmaa vain siirretään, tuonti lisääntyy, siirrytään vväkeviin ja tehdään kotiviinejä ja eiköhän 90-luvulla vallinnut pirtun juhlakausikin palaa taas ja sepä vasta terveellistä on.
Hanna-Mari
14. 2. 2015 19.34
Yks ja HAILEE
Yks ja HAILEE (siis laimennettu)
Paavo 65v.
14. 2. 2015 20.38
en käytä alkoholia,aivan
en käytä alkoholia,aivan sama
pola
15. 2. 2015 0.49
En kannata laimentamista
En kannata laimentamista
pipa
15. 2. 2015 9.05
En kannata, nykyinen
En kannata, nykyinen järjestelmä on ok. Ei ole vastaus alkoholiongelmaan.
Annulii
15. 2. 2015 10.21
Kerrassaan järjetöntä. Kaikki
Kerrassaan järjetöntä. Kaikki se raha mikä nyt laitetaan rajoituksiin ja niiden suunnitteluun, voitaisiin mieluummin kohdistaa mielenterveystyöhön ja etenkin ehkäisevään sellaiseen. Tällä hetkellä asiaa hoidetaan väärästä päästä.
Nennenn
15. 2. 2015 10.22
En kannata
En kannata
tuan
15. 2. 2015 15.06
Itse en käytä
Itse en käytä olutta, joten asia on henkilökohtaisesti minulle yhdentekevä. Huomioitavaa on kuitenkin, että EU-aikana juomat voi tilata netin kautta mistä tahansa EU-maasta suoraan kotiovelle. Mitä hankalammaksi juomien ostaminen kotimaasta tehdään, sitä enemmän niitä hankitaan ulkomailta. Toki ulkomailta ostaminen on tehtävä etukäteen, eli hetken mielitekoihin se ei ole ratkaisu…
Johanna
15. 2. 2015 16.19
ei tarpeellista :)
ei tarpeellista :)
eaea
15. 2. 2015 19.41
Ihan sama mulle
Ihan sama mulle kun en juo koko kaljaa..jospa joku tykkääkin
Marita
15. 2. 2015 21.31
Kieltämällä ja laimentamalla
Kieltämällä ja laimentamalla eivät ongelmat poistu, päinvastoin.
hoo
15. 2. 2015 23.16
En tiedä mikä
En tiedä mikä olisi viisasten kivi, auttaako laimentamien, en osaa sanoa. Fakta on kuitenkin se että alkoholista on kaiken kaikkiaan enemmän haittaa kun hyötyä kun katsoo noita pulveivareita kadulla ja lieve-ilmiöitä yleensäkin. No, itse en juurikaan juo, joten edusta marginaaliryhmää.
Pii
16. 2. 2015 1.49
Ei ole tarpeen
Ei ole tarpeen laimentaa.
Onslov
16. 2. 2015 11.03
Ei missään nimessä!
Ei missään nimessä!
karolo
16. 2. 2015 11.11
ei kannata laimentaa
ei kannata laimentaa ja olut voi pysyä kaupassa
Mimde
16. 2. 2015 13.35
Voi laimentaa, miks
Voi laimentaa, miks ei
E
16. 2. 2015 14.59
Laimensi tai ei,
Laimensi tai ei, aina sitä käytetään – mielestäni liikaa. Siitähän on tullut aivan ”sosiaalinen pakko” – jos et juo, niin sitä ihmetellään. urheilukilpailuja, konsertteja tai muita tapahtumia ei kukaan edes tule katsomaan jos ei olutta ole tarjolla. Ennen paheksuttiin julkisella paikalla ”kaljan kittaamista” ja humalassa oloa. Nyt on kaikille kasvanut käteen oluttölkki.
Purkanpurija
16. 2. 2015 16.02
Todella huono idea.
Todella huono idea. Surkuhupaisaa.
nöyvei
16. 2. 2015 16.11
Minun mielestäni oluen
Minun mielestäni oluen laimentamisessa ei ole oikein järkeä. Jokaisen tulee tietää rajansa, joi sitten laimeaa tai väkevää olutta.
Jonsetti
16. 2. 2015 19.07
Ehdottomasti ei
Ehdottomasti ei
RR
16. 2. 2015 20.59
Ei kosketa minua,
Ei kosketa minua, mutta varmaankin oluiden ystäviä harmittaisi.
Eräskin
16. 2. 2015 21.03
ihan sama en
ihan sama en tykkää oluesta
kirsikka
16. 2. 2015 22.32
Se on lapsellisen
Se on lapsellisen typerä idea. Pitäisi mennä juuri toiseen suuntaan, mahdollistaa viinit ja muut miedot saatavaksi marketeista.
jpx
16. 2. 2015 23.01
älytöntä, ja tämä
älytöntä, ja tämä sama keskustelu pitää käydä tasasin aikavälein!
piketär
16. 2. 2015 23.44
Ihan sama, en
Ihan sama, en juo kaliaa.
Drac
17. 2. 2015 0.10
Ihan sama minulle
Ihan sama minulle koska en juo olutta lainkaan.
LM
17. 2. 2015 9.44
Jos olutta laimennetaan
Jos olutta laimennetaan täytyy sitä sitten juoda enemmän jotta haluttu vaikutus saataisiin aikaan.
LIiaukka
17. 2. 2015 9.46
Turhaa pelleilyä.
Turhaa pelleilyä.
M
17. 2. 2015 11.16
Kaikenlaiset laimennukset ovat
Kaikenlaiset laimennukset ovat aivan turhaa puuhastelua.
ET
17. 2. 2015 13.23
Minulle henkilökohtaisesti se
Minulle henkilökohtaisesti se on aivan sama, koska en juo olutta.
Ninni
17. 2. 2015 13.24
Välillä tuntuu, että
Välillä tuntuu, että ainoa asia joka saa suomalaisen nousemaan barrikaadeille on se, että uhataan hillitä tai suitsia jotenkin alkoholin saatavuutta…
Tuo laimennus kuulostaa vähän omituiselle holhoamiselle. Suomessa nuo ongelmat on jotenkin niin syvällä että kaikki viimeaikaiset alkoholilain kiristykset menee kyllä naurettavuuksiin. Ei oluen poistaminen ruokakaupasta tai sen laimentaminen tai markkinoinnin kieltäminen ongelmia poista.
Kaisa
17. 2. 2015 14.59
ihan turha juttu.
ihan turha juttu. paljo paremmalta maistuu ne, joita ei oo läträtty.
mmm
17. 2. 2015 17.33
Tyhmä idea, kalja
Tyhmä idea, kalja kaljana, vesi vetenä.
hef
17. 2. 2015 21.01
ihan sama, en
ihan sama, en juo kaljaa koska se on pahan makuista.
JOS keskikalja siirretään alkoon, kuka sitä sieltä kantaa? Ostoskoriin tarttuu taatusti kirkasta.
marjo66
17. 2. 2015 22.45
Naurettavaa mielestäni.
Naurettavaa mielestäni.
mizyka
17. 2. 2015 23.34
Kaljan laimentaminen on
Kaljan laimentaminen on kaljan väärinkäyttöä!
pähkinä
18. 2. 2015 9.07
Keski ja etelä
Keski ja etelä euroopassa niin olut kuin viinikin lasketaan
Elintarvikkeisiin. Alkoholijuomiin lasketaan vasta yli 20’% alkoholia sisältävät tuotteet. Sitä en ymmärrä että ne ongelmakäyttäjät ohjaa meidän yli 80 % normaali ihmisen käyttöä. Kaikki alle 20% alkoholia sisältävät juomat pitäisi vapauttaa elintarvikeliikkeisiin.
Lipfert
18. 2. 2015 9.16
Pelleilyä.
Pelleilyä.
Liekki
18. 2. 2015 9.58
Henkilökohtaisesti minulle ei
Henkilökohtaisesti minulle ei ole väliä, koska en juo olutta lainkaan
. Mutta se onko sillä mitään merkitystä jos mietitään ongelmakäyttäjiä – he kyllä nauttivat tarvittaessa ja paremman puutteessa vaikka korvikkeita.
hh
18. 2. 2015 10.29
Vaikka en olutta
Vaikka en olutta juokaan niin kuulostaa aika erikoiselta kuulostaa, en usko että lisää raittiutta vaan päin vastoin. Ja jos jollakulla on ongelma, se vetää vaikka lasolia.
Olga
18. 2. 2015 10.36
ei pitäsii laimentaa
ei pitäsii laimentaa pilaa maun
jjess
18. 2. 2015 18.35
Miksi ei, kaikkea
Miksi ei, kaikkea ei saanutkaan rahalla. Nyt vasta tajuttiin miten ihmiskuntaa oikeasti rahastetaan.
elielel
18. 2. 2015 21.25
ei pidä laimentaa
ei pidä laimentaa
tiinakk
19. 2. 2015 12.23
Enpä oikein usko,
Enpä oikein usko, että kaljan laimentamisella mitään saadaan aikaan, yleensä kuitenkin ne vahvemmat viinat ovat ne pahempi myrkky kaikessa suhteessa ja tuskin alkoholistit pelkkää kaljaa kovinkaan paljoa lipittävät..?
Mira
19. 2. 2015 19.13
Oluen laimentamisella ei
Oluen laimentamisella ei ole mitään positiivista vaikutusta alkoholin kulutukseen. Todennäköisesti etelä-suomessa sitä haetaan vain enemmän tallinnasta, josta nelos oluen saa halvempaan hintaan kuin suomen kakkos oluen. Verotulot vähenee, ja todellisen kulutuksen seuranta vaikeutuu. Ja ne ketkä eivät tallinnan halvempaa pääse hakemaan, ostavat sitten alkosta väkeviä kun sinne kerran ovat menneet.
mikosti
19. 2. 2015 19.32
Ei mitään vaikutusta
Ei mitään vaikutusta alkoholin vääriin kulutustapoihin.
Siniaalto
19. 2. 2015 22.32
Ei voi muuta
Ei voi muuta sanoa kuin hattunostaa!
tiinatsi
19. 2. 2015 23.43
Ei mitään järkeä!
Ei mitään järkeä!
suba
20. 2. 2015 15.00
Kalja on mielestäni
Kalja on mielestäni kotona tehtyä, ensimmäiseksi tulee mieleen joulukalja.
Olut taas on aivan jotain muuta. Saahan olutta toki laimentaa mutta juoko sitä kukaan. Riittää jo nämä direktiivi-ja holhoustoimet tässä maassa.
Naurettavinta holhousta on tämän päivän uutinen hupparin nyörien pituuden direktiivit, huh huh.
vaikiki
20. 2. 2015 15.22
Jospa jätettäisiin keskiolut
Jospa jätettäisiin keskiolut rauhaan, jos ei 4.7 % kestä voi juoda ykköstä tai täysin alkoholitonta. Alkoholin mahdollisesti mukanaan tuomat ongelma eivät poistu keskioluen laimennuksella tai myyntikielloilla, ongelmia ratkaistaisiin paremmin terveellä suhtautumisella alkoholiin ja sen käyttöön ja sitä saadaan aikaiseksi esimerkilla ja valistuksella, ehkäpä nyt elävät sukupolvet ovat menetettyjä mutta tulevaisuudessa voi olla toisin.
Jari
21. 2. 2015 18.08
En kannata. Tuskinpa
En kannata. Tuskinpa siitä on mitään hyötyä. kaljaralli räjähtää :/
TR
21. 2. 2015 22.18
olutta ei ole
olutta ei ole järkeä laimentaa. maku vain pahenee
ruf
21. 2. 2015 23.00
Ei kaljaa (olutta)
Ei kaljaa (olutta) tarvitse laimentaa! Löytyyhän nykyisin varsin monen vahvuisia versioita. Jokaiseen makuun. On ykköstä, kolmosta, nelosta ja ties mitä muuta Alkosta löytyy!
Mattilda
22. 2. 2015 9.57
Ai että kaikki
Ai että kaikki ois ykkösolutta, ei mitään järkee
tuulia
22. 2. 2015 10.13
En juo kaljaa,
En juo kaljaa, joten koko juttu on EVVK. Kuitenkin jos olut on jo valmiiksi aivan törkeän pahaa, miksi sitä pitäisi vielä laimentaakin? Järki älä jätä! :D
Chewy
22. 2. 2015 11.20
ei siinä ole
ei siinä ole mitään järkeä……
Miksa78
22. 2. 2015 14.56
Aika huono idea.
Aika huono idea.
Eipä tuolla ainakaan alkoholiongelmaa ratkaista.
taisto
22. 2. 2015 17.16
Alko?Ei pysty.Sisälle alkoon:olut
Alko?Ei pysty.Sisälle alkoon:olut ja muut.Miettii..
jep
22. 2. 2015 18.27
Enpä usko
Enpä usko
Eva
23. 2. 2015 18.31
Alster (olutta ja
Alster (olutta ja spritea) on hyvä ja virkistävä kesäjuoma
sannnni
23. 2. 2015 20.51
Turhaa hommaa, enämpi
Turhaa hommaa, enämpi vaan tulee höpökäyttäjiä!!
TH
24. 2. 2015 1.01
ei ole järkeä
ei ole järkeä
ippe
24. 2. 2015 10.37
Ei näin..
Ei näin..
rene66
25. 2. 2015 11.22
kyllä kiitos
kyllä kiitos
vesa
26. 2. 2015 16.36
Ei laimentaminen auta
Ei laimentaminen auta ongelmaisia. Makutottumus voisi kyllä itsellä muuttua, eli kyllä laimentamiselle.
ilves
26. 2. 2015 19.10
En kannata oluen
En kannata oluen laimentamista. Kannatan vahvojen oluiden ja mietojen viinien monopolimyynnin lakkauttamista.
JREwing
27. 2. 2015 9.54
Naurettavaa. Vaikken olutta
Naurettavaa. Vaikken olutta juokaan kuin pari kertaa vuodessa.
Stolibna
27. 2. 2015 10.46
Typerää.
Typerää.
eila62
27. 2. 2015 12.30
Huono idea.
Huono idea.
anouk
27. 2. 2015 12.39
Typerää holhoamista, ja
Typerää holhoamista, ja muutenkin naurettavaa tämä Suomen alkoholipolitiikka. Kyllähän sitä kakkosolutta nytkin voi ostaa jos mieli tekee.
BrandonClare
27. 2. 2015 12.51
saa pysyä ennallaan,
saa pysyä ennallaan, olutasia on jokaisen oma valinta
Mimde
27. 2. 2015 15.27
Mulle asia on
Mulle asia on yhdentekevä kun en käytä itse olutta
J
27. 2. 2015 16.30
En juo, joten
En juo, joten minun puolestani saa laimentaa.
Tinde66
27. 2. 2015 18.21
mieluummin yksi hyvä
mieluummin yksi hyvä vahvempi erikoisolut kuin 10 laimeaa halpispulloa
mie123
27. 2. 2015 18.24
Vaihtoehto saa olla
Vaihtoehto saa olla tarjolla heille, jotka sitä haluavat. Alkon monopoli pitäisi vapauttaa kilpailulle. Mallia Suomeen muusta Euroopasta ja loppu holhoukselle.
Satu
27. 2. 2015 22.25
Jos oluen luonnetta
Jos oluen luonnetta aletaan muuttaa laimentamisella, niin silloinhan siirretään painopiste tuotteesta ominaisuuteen eli keskitytään humaltumistarkoitukseen (ts. sen estämiseen) oluesta nauttimisen sijaan. Ei kyllä kuulosta kovinkaan sivistyneelle alkoholipolitiikalle.
tiiti66
28. 2. 2015 7.52
Ei kuulosta fiksulta
Ei kuulosta fiksulta vaikka itse en olutta juo
Eekku
28. 2. 2015 10.57
aivan sama, olut
aivan sama, olut ei ole mielijuoma
kaija
28. 2. 2015 14.52
Oluen laimentaminen pilaa
Oluen laimentaminen pilaa kyseisen tuotteen maun ja aromit. Eiköhän sen osaisi laimentaa jokainen kotonaan jos katsoo tarpeelliseksi…mitäpä suotta vettä kaupasta kantamaan
Anne
28. 2. 2015 18.45
En pidä oluesta,
En pidä oluesta, joten en tiedä miten laimentaminen vaikuttaisi makuun.
kalpa
2. 3. 2015 19.21