Umami muualla Facebook

Julkaistu 30. 6. 2009 Teksti Mervi Hannele Sandbacka, kuvat Mervi Melasniemi 226 kommenttia Kulttuuri

Mitä nainen oikeasti haluaa parisuhteeltaan? Arvottu

Mitä moderni, tasa-arvoinen, hyvinkoulutettu nainen haluaa parisuhteeltaan? Tätä pohtii psykologi ja parisuhdekouluttaja Tony Dunderfelt uusimmassa, mielenkiintoisessa Parisuhteen kemia –kirjassaan.

– Kirjani on syntynyt kaipauksesta käsin  ja tieteellisten tutkimusten sekä ihmisten puheiden pohjalta. Peruskysymys kuuluu: Mitä moderni, miehen kanssa tasa-arvoinen, hyvinkoulutettu, taloudellisesti riippumaton nainen haluaa parisuhteelta? Olen pohtinut kirjassani, mistä johtuu, ettei tasa-arvoinen parisuhde näytä toimivan. Mihin miestä enää tarvitaan, kun nainen näyttää pärjäävän kaikin puolin omillaan. Mihin intohimo on parisuhteesta hävinnyt? Miten sen voisi saada uudelleen syttymään?

Tony Dunderfelt toteaa, että pelkkä tasa-arvo ja ystävyys eivät parisuhteessa riitä,  vaan moderni nainen haluaa seksuaalisesti vahvaa ja päättäväistä miestä, jonka kanssa nainen tuntee olevansa nainen. Tällaisen miehen kanssa nainen saa tuntea  olevansa turvassa.

– Kirjassani käsitellään parisuhteen kolmea eri vaihetta, jossa I-vaihe on patriarkaalinen parisuhde. Siinä nainen on alistettu niin miehen, sukujen kuin koko yhteisön taholta. Mies on macho, jonka taskussa naisen tahto on. Tämä iki-aikainen malli ei enää pääosin ole voimissaan länsimaisissa yhteiskunnissa, mutta vallitsee edelleen suuressa osassa maailmaa. II-vaiheessa länsimainen parisuhteen tasa-arvoajattelu on jo itsestäänselvyys nuorimpien sukupolvien parisuhteissa. Mies osallistuu lastenhoitoon ja kotitöihin, ottaa naisen tarpeet huomioon, kuuntelee, keskustelee, puhuu ja pussaa.

Eikö kaikki siis ole hyvin?

– Jotain puuttuu, koska tasa-arvo ja ystävyys miehen ja naisen välillä ei riitä. Nainen on usein tyytymätön. Mies kärsii usein nykyajan parisuhteessa ja jättäytyy helposti passiiviseen rooliin. Nainen taas kärsii paniikinomaisesta itsenäisyyden saavuttamisen syndroomasta.  Miehen pitää saada olla mies, maskuliini ja naisen nainen, feminiini. Nainen kaipaa maskuliinia – tosi miestä. Tosi mies osaa avata naisensa seksuaalisesti ja antaa tälle myös vastusta.  Voimakas, itsenäinen nainen innostuu avautumaan ja löytää itsestään feminiinisen naiseuden. Parisuhteessa kaivataan intohimoa, joka ei synny ystävyydestä, vaan miehen ja naisen erilaisuudesta ja sukupuolten välisestä jännitteestä, Dunderfelt toteaa.

– Edellä sanottu kuvaa uutta länsimaista parisuhdetta, jonka täsmälliseen kuvaamiseen ei aina vielä löydy sanoja. Vanhat vanhemmilta ja kauempaa periytyneet parisuhdemallit istuvat tiukassa ja vie aikaa, että niistä päästään eroon. Maskuliinimies ei ole macho, vaan hän ottaa naisen moninaiset tarpeet huomioon, on henkinen kumppani, sopii yhteisistä asioista tasa-arvoisesti ja on huomioon ottava,  taitava rakastaja, Tony Dunderfelt sanoo.

– Mitäpä tähän naisena muuta lisäisi kuin:  macho-mies on mennyt – tervetuloa uusi uljas maskuliini!

Kirjan voit tilata

www.tonydunderfelt.com

Arvonta

Arvomme kaikkien kysymyksiin vastanneiden kesken 30.7. kolme Tony Dunderfeltin Parisuhteen kemia -kirjaa hänen signeeraamanaan.

Kysymys

Mitä mieltä sinä olet edellä esitetyn pohjalta nykyajan parisuhteen toimivuudesta? Mitä nainen haluaa? Mitä mies haluaa?

Voittajat

Kirjan voittivat kuu, Rona ja suba. Lämpimät onnittelut voittajille ja kiitoksia kaikille muille kommentoineille!


Aiheet: , , , , , , ,

226 kommenttia

  1. Ihmiset ovat niin

    Ihmiset ovat niin erilaisia, joillekin se sopii ja joillekin ei ollenkaan. Saattaa siis toimiakin.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    aikku

    30. 6. 2009 9.28

  2. Nykyajan vaatimukset ovat

    Nykyajan vaatimukset ovat kovat sekä miehelle että naiselle. Kovaa on toki ollut ennenkin, mutta eri tavalla, maailma on muuttunut. Silti, ihmiset ovat erilaisia. Toisille sopii edelleen, että miehen ja naisen työt ym. on selkeästi jaettu, toisille taas, että mies osallistuu enemmän lasten- ja kodinhoitoon, jolloin nainen voi keskittyä enemmän uraan. Itse ajattelen, että paras on jotain tältä väliltä, tyyliin: molemmat hoitavat kauppa-asioita, mutta mies leikatkoon nurmikon & hoitakoon remontoinnit ja minä pidän huolen pyykkihuollosta & pääosin siivouksesta.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Kirsi

    30. 6. 2009 9.47

  3. Miesten ja naisten

    Miesten ja naisten erilaisuus on rikkaus joka ei estä tasa arvon toteutumista

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    sirkkuli

    30. 6. 2009 11.16

    • Minä itse koen

      Minä itse koen olevani perinteinen, sellainen pehmeän naisellinen nainen. Olen tietenkin opiskellut ja ollut työelämässä mukana, välillä tosin työttömänä,
      nyt onneksi melkein koulutusta vastaavassa työssä.
      Mies saa olla olla miehekäs ja maskuliininen ja siihen kuluu myös se, että mies huolehtii vaimostaan ja omista lapsistaan, jos niitä on. Minun lapsuudenkodin
      perheessä isä oli perheen pää, mutta hän kuitenkin kunnioitti ja rakasti edesmennyttä äitiäni hyvin paljon ja kohteli häntä aina hyvin.
      Minä itse en ole koskaan edes ihastunut renttuihin, aina vain kunnollisiin ja hyviin miehin. Haluaisin saada
      kunnollisen ja hyvän miehen, joka olisi turvallinen ja joka pitäisi minusta huolta.
      Mutta tietenkin miestä kohtaan täytyy tuntea miehen ja naisen välistä seksuaalista vetovoimaa. Esim. jos
      suudellessa ei tule minkäälaisia tuntemuksia eli on kuin pahvinpalasta suutelisi, ei mies ole minulle oikea.
      Minun mielestäni on valitettavaa, jos parisuhde kaatuu
      tiskivuoroihin tai muihin kodin siivoustöihin, kyllä
      tuollaiista asioista pitäisi pystyä sopimaan ilman
      riitelyä.
      Minun mielestäni naisen joka on kotona, pitäisi pystyä
      hoitamaan kaikki kotityöt itse, ellei ole sairas. Esim. jos minä jäisin vain kotiin, niin tekisin kaikki kotityöt
      kyllä itse, se olisi kunnia-asia minulle.
      Jos mies saa naisen nauttimaan sängyssä ja nainenkin saa miehen nauttimaan sängyssä, niin molemmat nauttivat sitten kaksinverroin. Jos tämä seksi ja rakkauselämä menee hyvin, niin yleensä suhteessa muutenkin menee hyvin.
      Jos naista ei saa henkisesti alistaa, niin ei miestäkään saa alistaa, ei kukaan ole alistusuhteessa onnellinen.

      Vastaa kommenttiin

      Kirjoittanut

      Sydämmen Prinsessa

      30. 6. 2009 11.49

  4. Saman aseman kuin

    Saman aseman kuin mies

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    kere

    30. 6. 2009 11.31

  5. nainen haluaa sitoutumista,

    nainen haluaa sitoutumista, yhdessä tekemistä, keskustelua – mies haluaa toisinaan ehkä enemmän sitä omaa aikaa ja omaa tilaa ja sitä, että nainen ymmärtäisi, että lepertelyn sijasta mies näyttää teoillaan rakkautensa. uskon, että parisuhde toimii, jos osataan kunnioittaa toisiaan ja huomioida sukupuolten erilaisuudet ja hyväksyä ne osana parisuhdetta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    pikku myy

    30. 6. 2009 11.32

  6. Ihmiset haluavat perusturvaa

    Ihmiset haluavat perusturvaa ja toimeentuloa, eivät psykologisointia. Mutta jokainen saa kirjoittaa vaikka huopatossun sielunelämästä, jos siltä tuntuu.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Silmäterä

    30. 6. 2009 11.56

  7. niin naiset kuin

    niin naiset kuin miehetkin haluavat tasa-arvoa ja luotettavaa kumppania niin hyvinä kuin myös huonoina aikoina

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    pekk rauma pläkä

    30. 6. 2009 12.14

  8. Mies haluaa kauniin

    Mies haluaa kauniin naisen ja upeat kulissit, jotta vaikuttaa muiden silmissä onnistuneen liitossaan. Nainen haluaa todellisen, hyvän ja onnistuneen parisuhteen.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    frida

    30. 6. 2009 12.20

  9. rahaa

    rahaa

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    raha puhuu

    30. 6. 2009 12.27

  10. Naiset haluavat tasa-arvoa,

    Naiset haluavat tasa-arvoa, nykymiehetkin ovat samoilla linjoilla.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    nasuliini

    30. 6. 2009 12.31

  11. Huolenpitoa ja rakkautta,

    Huolenpitoa ja rakkautta, ja myös sen antamista itsestään

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    maarit

    30. 6. 2009 12.53

  12. molemmat varmaan periaatteessa

    molemmat varmaan periaatteessa haluavat samaa.. Eli rakastavan kumppanin, tasavertaisen kaikessa. tämä vaan harvoin osuu silleen kohdalleen, että molemmat haluaa samaa samaan aikaan :)

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    kuu

    30. 6. 2009 12.57

  13. Sekä miehet että

    Sekä miehet että naiset haluavat tulla rakastetuiksi sellaisina kuin ovat. En suosisi näitä yleistyksiä, kaikki naiset eivät halua samoja asioista ja tämä pätee miehiinkin. Se mikä sopii minulle ei sovi sinulle.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Olga

    30. 6. 2009 13.03

  14. näinhän se on

    näinhän se on niinkuin tony sanoo…(nainen haluaa vain 4 eläintä, jaguarin alle,minkin ylle,tiikerin sänkyyn ja aasin,joka maksaa kaiken)!

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    tiina

    30. 6. 2009 13.46

  15. Kyllä naisen on

    Kyllä naisen on saatava olla nainen ja miehen mies. En usko että tasavertaisuus on sitä että kotityöt jaetaan ”fifty-fifty”, nainen opiskelee yliopistolla ja käy töissä sillä aikaa kun isä syöttää jälkikasvua kotona äidinmaidonkorvikkeella. Uskon että molemminpuolinen kunnioitus riittää. Uskalletaan rohkeasti olla erilaisia ja nauttia siitä!

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Rona

    30. 6. 2009 14.16

  16. Mitä nainen oikeasti

    Mitä nainen oikeasti haluaa parisuhteeltaan? Arvonta

    Tarviiko tuohon jotain lisätä?

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Meitzi

    30. 6. 2009 14.31

  17. Minä naisena vastaan

    Minä naisena vastaan =)

    Haluaisin parisuhteelta luottamista. Esimerkiksi en pysty koskaan käymään kaupassa yksin, tapaamaan ystäviä, harrastamaan… Mies on niin väkivaltaisen mustasukkainen ettei mikään tälläinen onnistu.

    Tyytyväiseksi hänet tekee vielä se, että olen ollut pitkällä sairaslomalla ja siksi jatkuvasti kotona…

    Naisena siis haluaisin myös tilaa hengittää neljän seinän ulkopuolella…olla luottamuksen kohde ja rakastettava.

    Haluaisin että mustasukkainen kumppani sen tajuaisi ja ymmärtäisi sen että silloin itsekin jaksaisi hymyillä kun saisi hiukan sitä omaakin vapautta. Oma vapaus kun ei tarkoita toisen petiin juoksemista, vaan rauhassa kaupassa käyntiä tai kahvikuppi tai jätski hyvän ystävän seurassa maailmaa hetki parantaen.

    Erosta kun alan puhumaan tulee kommentti ”et näe sitten koskaan enää lapsiasi”….

    nyt tietenkin saan hyökkääviä kommentteja että mikset lähde, jne… Tämä on niin pieni paikkakunta että ei sitä pakoon pääsisi ja joskus se on kuitenkin kohdattava =(

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Tälläkertaa nimetön

    30. 6. 2009 14.43

  18. Nainen haluaa tasa-arvoa

    Nainen haluaa tasa-arvoa

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    kape

    30. 6. 2009 14.50

  19. Kaikki tarvitsevat sitä,

    Kaikki tarvitsevat sitä, että joku on lähellä ja välittää.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Minna

    30. 6. 2009 15.20

  20. Nainen haluaa hellyyttä

    Nainen haluaa hellyyttä ja välittävän ihmisen rinnalleen. Pienetkin huomionosoitukset suhteessa piristävät kummasti.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Riba

    30. 6. 2009 15.35

  21. Riitaa ja rähinää,ainakin

    Riitaa ja rähinää,ainakin tuntuu siltä.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Jusi

    30. 6. 2009 16.17

  22. antaa ja saada

    antaa ja saada rakkautta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    jenna

    30. 6. 2009 16.38

  23. vain rakkautta

    vain rakkautta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    ippe

    30. 6. 2009 16.42

  24. Halu yhteiseen elämään

    Halu yhteiseen elämään on tärkein edellytys parisuhteen toimivuudelle, ei kaksi uraputkea toimine. Pitkässä juoksussa kyllä toiveetkin muuttuvat ja vaatimukset lisääntyvät. Rakkaus on voima.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    vaimo

    30. 6. 2009 16.50

  25. Mitä nainen haluaa

    Mitä nainen haluaa ja arvostaa:
    Uskoa ja luottamusta, toivoa huomiselta, rakkautta vuoden jokaiselle päivälle.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Henni

    30. 6. 2009 16.52

  26. Naisena haluan miehestä

    Naisena haluan miehestä kumppanin, joka antaa minulle tilaa olla oma itseni ja tehdä myös omia asioitani.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Tiikeri

    30. 6. 2009 17.17

  27. Rakkautta, väkivallattomuutta, luottamusta

    Rakkautta, väkivallattomuutta, luottamusta ja luotettavuutta ja omaa aikaakin! Kannustusta ja ratkaisuapua…

    Elämänkumppanin joka kannustaa ja elämänkumppanin jota kannustaa!

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Heli

    30. 6. 2009 19.26

  28. Mies on viisas

    Mies on viisas oppiessaan lisää joka hetki.
    Nainen arvostaa hellää ja rakastavaa miestä, kuten mies myös naisessa.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Mark4

    30. 6. 2009 20.52

  29. Nainen haluaa mieheltä

    Nainen haluaa mieheltä paksun lompakon,mutta raha ei tuo valitettavasti sitä onnea!
    Mieshän tunnetusti vonkaa vain seksiä….

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Hessutyttö

    30. 6. 2009 21.02

  30. Miehen pitää olla

    Miehen pitää olla mies ja naisen nainen

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Anneli

    30. 6. 2009 21.42

  31. Varmaan tasa-arvoa parisuhteessa

    Varmaan tasa-arvoa parisuhteessa

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    MiKi

    30. 6. 2009 23.02

  32. Sen kun tietäisin

    Sen kun tietäisin niin olisin rikas, tietävätkö naiset itsekään!?

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Tamias

    30. 6. 2009 23.04

  33. Miehelleni riittää, että

    Miehelleni riittää, että hän on sydämenssäni ykkönen. Tiedän olevani hänelle kaikki kaikessa, mutta joskus tuntuu ettei se minulle riitä. Seksikin sujuu upeasti, teemme paljon yhdessä ja puhumme. Minusta tuntuu kuitenkin, että tarvitsisin todelliseksi ystäväksi toisen miehen, jolle myös voisin kertoa asioita.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    surusilmä

    1. 7. 2009 5.09

  34. parisuhde on vaikein

    parisuhde on vaikein suhde elämässä – eikä siinä paljon opaskirjatkaan auta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    annilauri

    1. 7. 2009 6.20

  35. Rakkautta

    Rakkautta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Moppi

    1. 7. 2009 6.38

  36. Läheisyyttä

    Läheisyyttä

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Tomi

    1. 7. 2009 7.08

  37. Nainen haluaa jakaa

    Nainen haluaa jakaa elämänsä, jonkun ottamaan yhteistä vastuuta ja jakamaan ilot ja surut.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Minni

    1. 7. 2009 7.32

  38. Nainen haluaa hellyyttä

    Nainen haluaa hellyyttä

    ja välittävän ihmisen rinnalleen.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    jasmin

    1. 7. 2009 7.45

  39. Ihmiset ovat yksilöitä

    Ihmiset ovat yksilöitä – ei voi yleistää, että kaikki naiset/miehet haluavat suhteelta samaa. Useimmat naisista ja miehistä haluavat kuitenkin rakkautta.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Polkka

    1. 7. 2009 9.10

  40. Miehinen mies ja

    Miehinen mies ja naisellinen nainen, siinäpä se

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    tre

    1. 7. 2009 9.13

  41. rakkautta vain

    rakkautta vain

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    ippe

    1. 7. 2009 9.28

  42. rakkautta

    rakkautta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    HL

    1. 7. 2009 9.48

  43. rakkautta, arvostusta, tukea,

    rakkautta, arvostusta, tukea, huomiota ja hellyyttä.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    sanka

    1. 7. 2009 9.53

  44. Samaa mieltä siitä,

    Samaa mieltä siitä, että miehen tulee olla mies, muttei mikään öykkäri. Haluan kuitenkin jatkossakin leikata nurmikon, rempata ja huoltaa autoa. Varmaan miehet ovat keksineet ”naisten ja miesten hommat” -erottelun, ettei tarvitse hellan ääressä kökkiä ;) Mutta oikeasti… Miten naiset, saati miehet voivat olla noin hukassa, kun ovat yhtäkkiä joutuneet tekemään ”väärän sukupuolen” juttuja? Ainakin itse olen pienestä asti joutut tekemään kaikenlaisia hommia siivouksesta metsätöihin, enkä koe olevani mitenkään vähemmän nainen. Enkä pidä miestäni vähemmän miehenä, kun se kokkaa meille ruoat ja vuorollaan siivoaa. Jaottelusta pitäisi päästä eroon, jotta ihmiset löytäisivät todellisen seksuaalisuuden ilman rooleja ja tarvetta alistamiseen.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Szz

    1. 7. 2009 10.01

  45. Nainen haluaa tasa-arvoisen

    Nainen haluaa tasa-arvoisen parisuhteen, hellyyttä, luottamusta ja miehen, jonka kanssa voi keskustella ja jakaa elämän ilot ja surut.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Laura

    1. 7. 2009 10.24

  46. luotettavan ja tasa-arvoisen

    luotettavan ja tasa-arvoisen parisuhteen.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    sxx

    1. 7. 2009 10.42

  47. Minä haluan mieheltäni

    Minä haluan mieheltäni tasa-arvoa. Että olemme tasaveroiset kumppanit. Mutta samalla toivon, että hän kohtelee minua Naisena (isolla N-kirjaimella). Mies saa olla mies. Myös täysi luottamus ja tuki, sekä uskollisuus ovat avainsanoja parisuhteessamme.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    EP76

    1. 7. 2009 11.02

  48. Yksilöiden halut ja

    Yksilöiden halut ja tarpeet vaihtelevat. Tärkeää on luottamus, avoimuus ja läheisyys.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Puolikas

    1. 7. 2009 11.18

  49. Tasa-arvoa

    Tasa-arvoa

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Mari M.

    1. 7. 2009 11.19

  50. Tasa-arvoa ja luottamusta

    Tasa-arvoa ja luottamusta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    mervi

    1. 7. 2009 11.19

  51. Tasa-arvoa

    Tasa-arvoa

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Hande

    1. 7. 2009 12.13

  52. Haluan turvallisuutta parisuhteeseen.Taloudellista

    Haluan turvallisuutta parisuhteeseen.Taloudellista ja henkistä.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Oloneuvos

    1. 7. 2009 12.23

  53. avoimuutta ja rakkautta

    avoimuutta ja rakkautta sekä rehellisyyttä.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Saara

    1. 7. 2009 13.37

  54. Rakkautta ja hyväksyntää=)

    Rakkautta ja hyväksyntää=)

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Ninni

    1. 7. 2009 13.49

  55. Mä oon kuin

    Mä oon kuin koira mun miehen kanssa. Haluan miellyttää häntä koko ajan. Yhdessä tehdään kaikki muut hommat paitsi mä laitan ruuan ja siivoan ja senkin ihan mielelläni. Eli ei sille päde omalla kohdalla, mut mielenkiintoinen teksti oli.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    tinttinen

    1. 7. 2009 14.12

  56. Eiköhän parisuhteen toimivuus

    Eiköhän parisuhteen toimivuus riipu ihan ihmisistä itsestään. Tuskin siihen mitään peruskaavaa on.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Maija

    1. 7. 2009 14.30

  57. tasa-arvoa, huomioimista

    tasa-arvoa, huomioimista

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    min'ä

    1. 7. 2009 14.36

  58. Mulle riittää kunhan

    Mulle riittää kunhan on mukava, mulle mukava, ihan sama mikä on maskuliinisuuden tai feminiinisyyden aste.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    pets

    1. 7. 2009 14.51

  59. Molemmat haluavat turvaa,

    Molemmat haluavat turvaa, rakkautta, tilaa.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    West84

    1. 7. 2009 14.59

  60. Samoja asioita kuin

    Samoja asioita kuin entisaikoinakin.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    kesä-09

    1. 7. 2009 15.49

  61. Itse uskoin aina

    Itse uskoin aina tasa-arvoon satasella ja nyt 47-vuotiaana aviovaimona,jolla on liittoakin takana yli 25 vuotta en enää osaa uskoa parisuhteeseen ollenkaan.Jompi kumpi on aina tossun alla.Itse olen pullonkäyttäjän ja köyhyyden sanelemassa pakossa.Seksiä ei ole ollut kohta neljään vuoteen.Kohta unohtuu koko juttu!Ei voi mitään?
    Työttömönä ja velattomana,mutta täysin yhteyden menettäneenä puolisoon.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    äpe

    1. 7. 2009 16.24

  62. Nainen haluaa tasa-arvoista

    Nainen haluaa tasa-arvoista parisuhdetta.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    rits

    1. 7. 2009 16.40

  63. Että olisi toinen

    Että olisi toinen toisensa paras ystävä. Auttaisi kaikessa missä voisi.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Kazu

    1. 7. 2009 16.50

  64. Keskinäistä tasaarvoa

    Keskinäistä tasaarvoa

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Pirtu

    1. 7. 2009 16.59

  65. Rakkautta ja tasa-arvoa

    Rakkautta ja tasa-arvoa

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Unicorn

    1. 7. 2009 17.32

  66. Miehet haluaa rahaa

    Miehet haluaa rahaa ja pornoilua.

    Mä tunnen tosi paljon lesboja.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Hurja Mörri

    1. 7. 2009 18.11

  67. Rakkautta ja luottamusta

    Rakkautta ja luottamusta molemminpuolin.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Selma

    1. 7. 2009 19.05

  68. Tuskin tuo tasa-arvo

    Tuskin tuo tasa-arvo koskaan tulee toteutumaan,mies vie ja nainen vikisee.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    aatu

    1. 7. 2009 19.40

  69. Nainen haluaa onnellisen

    Nainen haluaa onnellisen parisuhteen, mutta myös tarpeeksi toimeentulevan miehen. Mies haluaa kauniin naisen, jolla hyvä luonne.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Johanna

    1. 7. 2009 20.03

  70. Nainen haluaa sitoutumista,

    Nainen haluaa sitoutumista, hellyyttä,huolenpitoa ja kaveruutta.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    skibi

    1. 7. 2009 20.03

  71. Nykyään parisuhteissa on

    Nykyään parisuhteissa on helpompaa koska sukupuolirooleista ei pidetä enää niin tiukasti kiinni, tasa-arvoisemmista rooleista on iloa molemmille osapuolille.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    jonttu

    1. 7. 2009 20.14

  72. Nainen haluaa ja

    Nainen haluaa ja kaipaa tasa-arvoa, yhteisiä hetkiä, lämpöä ja hellyyttä, turvallisuutta, taloudellista vakautta ja hyvää rakkauselämää

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    nooru

    1. 7. 2009 21.05

  73. Intohimoa, kunnioitus ja

    Intohimoa, kunnioitus ja rakkautta sekä tasapuolista arvostusta ja tukemista ei voi koskaan avioliitossa olla liikaa.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Tarleena

    1. 7. 2009 21.44

  74. Rakkautta.

    Rakkautta.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    aksu

    1. 7. 2009 23.54

  75. toimii. rakkautta.rakkautta.

    toimii. rakkautta.rakkautta.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    mahoton

    1. 7. 2009 23.58

  76. Rakkautta ja kunnioitusta.

    Rakkautta ja kunnioitusta.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Tonnari

    2. 7. 2009 0.09

  77. Minusta ei ole

    Minusta ei ole yhdenlaista linjaa parisuhteelle, jonka nainen haluaa. Kuten jo tähän kyselyyn vastanneiden kommenteistakin voi tulkita, makuja on moneen lähtöön.
    Itse koen tarpeelliseksi jo mainitut asiat; mieskin voi hoitaa kotia ja lapsia, nainenkin voi luoda uraa, seksielämä toimii molempien ehdoilla jne. – ja silti kumpikin voi olla oman sukupuolensa mukaan maskuliininen tai feminiininen.

    Pääasia, ettei kukaan ole enää macho tai nyrkin ja hellan välissä.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    pietu

    2. 7. 2009 0.37

  78. Tasaarvoa

    Tasaarvoa

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    slk

    2. 7. 2009 9.42

  79. toimii tai ei

    toimii tai ei
    nainen lapsia
    mies seksiä.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    yet

    2. 7. 2009 9.55

  80. olempa aika samalla

    olempa aika samalla kannalla kun kirjoittaja

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    caksu

    2. 7. 2009 10.24

  81. Mielestäni mies ja

    Mielestäni mies ja nainen haluavat parisuhteessa melko samoja asioita; kunnioitusta, kumppanuutta, intohimoa, rakkautta ja arjen jakamista. Usein parisuhteessa menee siihen asti hyvin, kunnes jompi kumpi osapuoli kokee, ettei saa enää riittävästi huomiota, seksiä tai rakkautta. Eli periaatteessa kysymys on varsin itsekkäästä asiasta. Suhteen kestävyyttä ja laatua voinee parantaa sillä, että itse hieman antaa periksi omasta itsekkäästä asenteesta ja sen pohtimisesta, että mitä itse parisuhteesta saa, ja tuoda suhteeseen toisen ihmisen hyvinvoinnista huolehtimisen. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
    Aurinkoista kesää ja rakkautta kaikille toivoo LumiUni

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    LumiUni

    2. 7. 2009 10.35

  82. Kunnioitusta, luotettavuutta ja

    Kunnioitusta, luotettavuutta ja hellyyttä.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    kiivi

    2. 7. 2009 12.02

  83. Mielenkiintoisia kommentteja, olen

    Mielenkiintoisia kommentteja, olen lukenut kirjaa, mutta en kokonaan, mutta hienoja ajatuksia Tonylla on ja varmaankin kokemusta erilaisista parisuhteista. Olen jo aikuinen nainen, joka ei ole löytänyt sitä ihanaa parisuhdetta, josta kaikki puhuvat ja haaveilevat, lieneekö sitä olemassakaan. Pitäisi ensin määrittää uudellen tälle vuosituhannelle mikä on tasa-arvo? Vieläkin siitä puhuttaessa paistavat ns. vanhat arvot, mies tekee sitä ja nainen tätä ja heidän tulee tehdä sitä ja tätä ja olla sellaisia ja tälläisia. Viis niistä, ollaan sellaisia kun olemme ja tehdään niitä asioita mitä kukin osaa parhaiten ja silloin kun huvittaa. No tämän vuoksi ei varmaankaan sitä miestäkään ole löytynyt. Se on kuitenkin fakta, että miehen pitää olla MIES, mitä se sittenkin itsekunkin mielestä tarkoittaakaan.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Tasa-arvoa!

    2. 7. 2009 13.28

  84. kunnioitus, rakkaus, hellyys

    kunnioitus, rakkaus, hellyys ja yhdessä vietetty aika + jaettu ilo ja suru

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Miau

    2. 7. 2009 16.02

  85. kunnioitusta

    kunnioitusta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Tuan

    2. 7. 2009 19.48

  86. Taitavat olla paljolti

    Taitavat olla paljolti ”henkimaailman juttuja”,kuten esim.vedonlyöntivihjeet.Huonona päivänä,vääränhenkilön ja vääräänaikaan lukemana voi olla paljolti haitallisia.Ehkäpä nainen haluaisi,että mies ei katselisi formuloita,vaan olisi hänen seurassaa senkin ajan,ja mies haluaisi ettei nainen viettäisi vaatekaupoissa kaikkea aikaansa.:)

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Jakke-81

    2. 7. 2009 21.27

  87. Tasa-arvoa ja hellyyttä.

    Tasa-arvoa ja hellyyttä.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Oulutar

    2. 7. 2009 22.17

  88. nainen haluaa sanoa

    nainen haluaa sanoa viimeisen sanan eli valtaa

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    ippoliina

    3. 7. 2009 0.06

  89. Rakkautta ja luottamusta

    Rakkautta ja luottamusta puolin ja toisin

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    marme

    3. 7. 2009 8.09

  90. Tasa-arvo on parisuhteessa

    Tasa-arvo on parisuhteessa tärkeää.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    merenneito

    3. 7. 2009 9.02

  91. Kyllä Dundefelt on

    Kyllä Dundefelt on aikatavalla oikeassa. Meillä omillaan pärjäävillä ja kaiken osaavilla naisilla on tosissaan hankalaa, kun mitäpä sitä tekee miehellä joka ei osaa eikä tahdo mitään. Eli vähän asennetta ja todellista itsetuntoa/-luottamusta peliin, kiitos!

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Elina

    3. 7. 2009 11.07

  92. Turvallisuutta

    Turvallisuutta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    zarzar

    3. 7. 2009 12.00

  93. Tasa-arvoa, luottamusta ja

    Tasa-arvoa, luottamusta ja rakkautta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Henez

    3. 7. 2009 15.23

  94. Haluan tasa-arvoisen suhteen

    Haluan tasa-arvoisen suhteen , jossa kumpikin voi luottaa toisiinsa. En jaksa mökötystä vaan kaipaan avoimuutta , se luo turvallisuuden tunnetta! Tahdon myös mieheni olevan sellainen, jonka kanssa tunnen oloni hyväksi silloinkin, kun koko muu maailma tuntuu kaatuvan niskaan. Hyvässä parisuhteessa jaksamme tsempata toisiamme yli vaikeiden aikojen ja iloitsemme yhdessä hyvistä hetkistä. Luottamus on oikeastaan se tärkein asia.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    pemmiii

    3. 7. 2009 15.54

  95. sekä mies että

    sekä mies että nainen haluavat kumppanin, jonka kanssa jakaa elämän ilot ja surut

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    mimi

    3. 7. 2009 18.16

  96. Hyvin kirjoitettu! Tunnistan

    Hyvin kirjoitettu! Tunnistan tarpeet omasta käyttäytymisestäni. Liian kiltti mies ei kiinnosta pitkän päälle. Miehestä täytyy löytyä tiettyä miehistä särmää, että kiinnostus pysyy yllä. Nykyajan mies haluaa taas nykyaikaisen itsenäisen naisen mutta ei liian itsenäisen. Miehen pitäisi loppupelissä aina antaa olla perheen pää, jota nainen tietysti vähän ohjailee :)

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Nelli

    3. 7. 2009 18.42

  97. Mies haluaa miellyttää

    Mies haluaa miellyttää yleensä naista. Miehet eivät kuitenkaan ole niin päässeet vielä mukaan tähän tasa-arvoiseen nykyaikaan. Naiset tietävät nykyään arvonsa mikä menee välillä liiallisuuksiin kun mikään ei enää riitä ja vaaditaan enemmän kuin edes itse halutaan saada.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Pale

    4. 7. 2009 3.17

  98. Nainen haluaa tasapainoisen

    Nainen haluaa tasapainoisen ja luotettavan miehen, mies haluaa kauniin ja ei-nipottavan naisen.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    lotta

    4. 7. 2009 9.44

  99. Tasa-arvoa

    Tasa-arvoa

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Nyyrikki

    4. 7. 2009 10.06

  100. Parisuhde on aina

    Parisuhde on aina khden kauppa ja kolmannen korvapuusti, eli uskollisuus kunniaan. muuten parisuhteet, miehet ja naiset ovat niin yksilöllisiä, ettei ”yleispäteviä”ohjeita voi antaa

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Mira

    4. 7. 2009 10.45

  101. Tasapainoisen, luotettavan suhteen

    Tasapainoisen, luotettavan suhteen

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    adfea

    4. 7. 2009 12.19

  102. nainen haluaa tasa-arvoisen

    nainen haluaa tasa-arvoisen ja turvallisen suhteen

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Sari

    4. 7. 2009 16.19

  103. Tasa-arvoa, luottamusta, tasapainoisuutta

    Tasa-arvoa, luottamusta, tasapainoisuutta ennen kaikkea.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Janelle

    4. 7. 2009 19.12

  104. pitää osata antaa

    pitää osata antaa kumppanille sekä omaa tilaa että yhteisiä hetkiä;)

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    apriqoosi

    4. 7. 2009 20.01

  105. Luottamusta ja ymmärrystä

    Luottamusta ja ymmärrystä puolin ja toisin.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    sysieläin

    5. 7. 2009 3.22

  106. Rakkautta ja läheisyyttä..

    Rakkautta ja läheisyyttä.. huumoria unohtamatta..

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Kirsikka

    5. 7. 2009 9.40

  107. Taloudellisen turvan,onnen ja

    Taloudellisen turvan,onnen ja luotettavuuden ja tasa-arvoisen liiton, siten että molemmilla on myös omat juttunsa ja tilaa ”hengittää”.Kunnioitusta molemmin puolin.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Rokukiika

    5. 7. 2009 11.42

  108. Tasoarvoa niin perhe-elämässäkin

    Tasoarvoa niin perhe-elämässäkin kuin arkisissa jutuissa. Myös seksikin pitää olla hyvää ja villiä.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Kimmo Roininen

    5. 7. 2009 14.19

  109. Tasavertaisen parisuhteen, rehellisen

    Tasavertaisen parisuhteen, rehellisen ja suoran miehen, jonka kanssa keskustella asioista. Miehen, jonka kanssa voi tuntea olonsa turvalliseksi sekä toki rakkautta.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Mirkku

    5. 7. 2009 14.31

  110. Nainen haluaa parisuhteelta

    Nainen haluaa parisuhteelta luottamusta, turvaa, tasa-arvoa, huomaavaisuutta.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    ainor

    5. 7. 2009 16.35

  111. Parisuhde on vaikea,monisäikeinen

    Parisuhde on vaikea,monisäikeinen asia.Naisena haluaisin miehen olevan huomioonottava,keskusteleva ja osallistuva arjen rutiineihin.Kuitenkin taas sänkyyn kaipaisin kunnon urosta eli ei taida aina mennä kohdilleen nämä jutut.Mutta tasa-arvo on minusta ylipuhuttu juttu,meillä kotiaskareita tekee se ketä huvittaa-turha niistä on riidellä.Eli mitä se tasa-arvo oikeastaan merkitsee,minulle ei ainakaan mitään.Perheeseen kuuluu isä ja äiti,ei siinä tasa-arvolla ole mitään tekemistä.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Janador

    5. 7. 2009 20.34

  112. Tarvitsen tukea ja

    Tarvitsen tukea ja turvaa, myös erilaiset korjaustyöt mieheltäni hoituu helpommin!

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    sue

    5. 7. 2009 22.29

  113. Nainen haluaa turvallisuutta,

    Nainen haluaa turvallisuutta, luottamusta, rakkautta. Tasapuolisuutta ja kunnioitusta.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    tytteli

    5. 7. 2009 23.23

  114. joskus miehet ja

    joskus miehet ja naiset haluavat aivan eriasioita ja se toimii ja joskus taas samoja asioita ja se toimii..tai sitten kumpikaan noista ei toimi,on plajon myös ihmisestä kiinni

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    susa

    6. 7. 2009 7.55

  115. rakkautta

    rakkautta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    artzi

    6. 7. 2009 9.28

  116. Huolenpitoa ja rakkautta

    Huolenpitoa ja rakkautta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    hanna

    6. 7. 2009 11.57

  117. pysyvää rakkautta halutaan

    pysyvää rakkautta halutaan

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    t

    6. 7. 2009 15.32

  118. on tärkeää, että

    on tärkeää, että kumpikin voi suhteessa olla oma itsensä ja toteuttaa itseään. On myös tärkeää, että mies saa olla mies ja nainen nainen – ilman syyllisyyden tunnetta epätasa-arvosta.
    Rakkaus ja luottamus ovat luonnollisesti kaiken perusta.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Aada

    6. 7. 2009 16.03

  119. riippuu ihmisistä, ei

    riippuu ihmisistä, ei voi yleistää

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    jm

    6. 7. 2009 19.08

  120. älykästä suhdetta

    älykästä suhdetta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    TH

    6. 7. 2009 19.26

  121. joskus suhde toimii,toisinaan

    joskus suhde toimii,toisinaan ei. aina kuitenkin suhteen eteen on oltava valmis tekemään työtä. Itse ainaki kaipaan kumppanilta vain syliä, taitoa kuunnella ja ymmärtää.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    suba

    7. 7. 2009 0.13

  122. Rakkaus ja tasa-arvo

    Rakkaus ja tasa-arvo on kaiken pohja. Vielä kun toiseen voi luottaa, on paketti aika valmis.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Jonsa

    7. 7. 2009 10.32

  123. Tasaarvoa ja hyvää

    Tasaarvoa ja hyvää kumppanuutta sekä rehellisyyttä ja luottamusta, näillä asioilla hyvä parisuhde toimii. Huumoria ja yhteisymmärrystä
    arkeen.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    katie

    7. 7. 2009 13.37

  124. Nainen haluaa parisuhteelta

    Nainen haluaa parisuhteelta
    luottamusta, turvaa, tasa-arvoa, huomaavaisuutta.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    IILe

    7. 7. 2009 13.46

  125. Nainen haluaa parisuhteelta

    Nainen haluaa parisuhteelta
    luottamusta, turvaa, tasa-arvoa, huomaavaisuutta.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    viiru

    7. 7. 2009 13.47

  126. Kyllä Dundefelt on

    Kyllä Dundefelt on jonkinverran oikeassa. Me nykynaiset jotka olemme työ-ja kotielämässä vahvoja kaipaamme myös rinnallemme
    tasaveroista ja hyvällä itsetunnolla varustettua kumppania. Luottamus on tärkeää ihmissuhteissa.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Mirkku

    7. 7. 2009 13.48

  127. Ihmiset on erilaisia.

    Ihmiset on erilaisia. Parisuhde toimii jos arvostaa ja kunnioittaa puolisoaan. Usein samanlainen huumorintaju ja elämänarvot on se side joka pitää yhdessä.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    saris

    7. 7. 2009 13.52

  128. Mies ja nainen

    Mies ja nainen haluaa kumpikin luotettavan elämänkumppanin. Rehellisyys ihmissuhteissa on tärkeää.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    sakke

    7. 7. 2009 14.00

  129. Riippuu ihmisestä. Yhdessä

    Riippuu ihmisestä. Yhdessä tähtitaivaan alla…

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    nassu

    7. 7. 2009 14.02

  130. Rehellisyys , luottamus,turvallisuus

    Rehellisyys , luottamus,turvallisuus ja rakkaus on tärkeintä.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    meikku

    7. 7. 2009 14.07

  131. Joillakin on suuret

    Joillakin on suuret vaatimukset elämänkumppanin suhteen. Itsessä ei nähdä vikoja mutta puolisolta vaaditaan lähes täydellisyyttä. Elämäniloa ja huumoria parisuhteeseen.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    kaisa

    7. 7. 2009 14.15

  132. Tasa-arvoa ja huomaavaisuutta

    Tasa-arvoa ja huomaavaisuutta sekä anteeksiantoa.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    sepis

    7. 7. 2009 14.19

  133. Itse haluan tasa-arvoa.

    Itse haluan tasa-arvoa. molemmat tekevät siis yhdessä talouden työt eikä niin että nainen tekee kaiken kotitalouden hoidon oman työnsä ohessa miehen vain tekemättä mitään. Tietysti rakkaus, luottamus ja huomaavaisuus ovat tärkeitä.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    anni409

    7. 7. 2009 19.19

  134. turvallinen ja luotettava

    turvallinen ja luotettava mies

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    kike

    7. 7. 2009 19.19

  135. tasa-arvoa

    tasa-arvoa

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    ccc

    7. 7. 2009 21.36

  136. Tasa arvoa,luotettavuutta ja

    Tasa arvoa,luotettavuutta ja rakkautta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Marry

    7. 7. 2009 23.58

  137. Kaikki ihmiset ovat

    Kaikki ihmiset ovat erilaisia ja uskon, että myös kaikilla ihmisillä on erilaiset halut tasa-arvossa ja muissakin asioissa.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Jupiter

    8. 7. 2009 3.37

  138. Nainen haluaa tilaa;

    Nainen haluaa tilaa; sitä tulee tasa-arvon, luottamuksen ja kiintymyksen myötä. Mikään ei ole niin ahdistavaa kuin kylki kyljessä nyhräys ja oman itsensä muovaaminen toisen mieleiseksi. Tähän kyllä ”syyllistyvät” sekä naiset että miehet.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    tiiti

    8. 7. 2009 7.12

  139. Onko väärin vetää

    Onko väärin vetää artikkelista johtopäätös, että se mitä halutaan välttää on rutiini, tavallisuus, tylsyys. Parisuhteelta odotetaan kehittymistä ja muuttumista. Paikalleen jääminen on nykyihmisen kauhistus. Parisuhteen kuuluu kyetä yllättämään aina uudelleen, siinäpä haastetta nykyliitoille yllin kyllin.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    benque

    8. 7. 2009 7.15

  140. Toimivassa suhteessa täytyy

    Toimivassa suhteessa täytyy olla valmis tekemään suhteen eteen työtä. Nykyvaatimukset yhdistettynä nykyaikaan eivät millään voi toteutua automaattisesti, kuten ennenvanhaan odotukset toteutuivat, koska olivat maltillisemmat.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    osku

    8. 7. 2009 7.17

  141. Eiköhän jokainen -

    Eiköhän jokainen – mies ja nainen – halua ensin löytää tasapainon omassa itsessään, tuntea olevansa hyvä siinä mitä tekee, saada arvostusta omana itsenään. Parisuhteita ei pitäisi hakea omia heikkouksia tai traumoja paikkailemaan, niinkuin useimmat tuntuvat tekevän. Ensin on oltava HyväOlla yksin, sen jälkeen on hyvä olla toisenkin kanssa.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Uranus

    8. 7. 2009 14.02

  142. Riippuu luonteesta...

    Riippuu luonteesta…

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    KIRSIkka

    9. 7. 2009 1.54

  143. Ei tuo väite

    Ei tuo väite mielestäni uusi ole. Siinä missä uskon useimpien naisten haluavan päättäväistä miestä, niin mies haluaa naisesta sitä herkempää puolta. Mutta jokainen on erilainen.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    TeemuV

    9. 7. 2009 8.29

  144. liikaa

    liikaa

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    KL

    9. 7. 2009 9.43

  145. Tasa-arvon turvallisuusta ja

    Tasa-arvon turvallisuusta ja lapsia

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    karoliina

    9. 7. 2009 11.03

  146. Nainen haluaa tasa-arvoa

    Nainen haluaa tasa-arvoa

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    hanna

    9. 7. 2009 22.14

  147. tasa-arvoinen parisuhde joka

    tasa-arvoinen parisuhde joka perustuu rehellisyyteen ja toisen huomioonottamiseen

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    tp66

    9. 7. 2009 23.38

  148. olis kiva

    olis kiva

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    p.75

    10. 7. 2009 1.40

  149. sekavaa on, kamalan

    sekavaa on, kamalan sekavaa. Tarvitaan järjestystä.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    pentsu

    10. 7. 2009 13.25

  150. jokainen olemme yksilöitä

    jokainen olemme yksilöitä ja haluamme erilaisia asioita

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    sipsu

    10. 7. 2009 18.21

  151. REHELLISYYTTÄ

    REHELLISYYTTÄ

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    marjuska

    10. 7. 2009 21.24

  152. Ei asioita voi

    Ei asioita voi yleistää. Jokainen parisuhde on erilainen.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Lotta

    11. 7. 2009 11.28

  153. Uskollisuutta ja luottamista.

    Uskollisuutta ja luottamista.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    sis

    11. 7. 2009 14.36

  154. Molemmat haluaa tasa-arvoisuutta

    Molemmat haluaa tasa-arvoisuutta ja tuntea että toinen rakastaa, nainen kaipaa myös huomioita ja rakkauden tunnustuksia/osoituksia päivittäin ellei useamminkin.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    snibu

    11. 7. 2009 15.44

  155. Luottamus ja huumori.

    Luottamus ja huumori.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Vanniilliinni

    12. 7. 2009 12.04

  156. nainen haluaa tasa-arvoisen

    nainen haluaa tasa-arvoisen suhteen ja luotettavan, hyvintoimeentulevan, lapsirakkaan miehen, joka pitää itsensä hyvässä kunnossa ja keksii naiselle yllätyksiä

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    tuomo

    13. 7. 2009 8.44

  157. Nainen haluaa parisuhteelta

    Nainen haluaa parisuhteelta

    luottamusta, turvaa, tasa-arvoa, huomaavaisuutta.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    hanna

    13. 7. 2009 10.22

  158. Molemminpuoleinen luottamus on

    Molemminpuoleinen luottamus on se, mikä saa suhteen toimimaan. Olen myös huomannut että niin minulle kuin miehelleni se on tärkeintä.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Jonsku

    13. 7. 2009 14.55

  159. Luottamusta ja kodin.

    Luottamusta ja kodin.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Mies

    13. 7. 2009 15.36

  160. Minusta koko aihe

    Minusta koko aihe on absurdi. Minä sen paremmin kun kukaan muukaan ei pysty sanomaan mitä parisuhteesta haluaa muuta kuin omasta puolestaan. Mielestäni nykyisin parisuhteiden suurin ongelma onkin siinä kuinka medioissa toitotetaan millainen hyvä parisuhde on tai millainen pitäisi olla että kelpaa. Piiloviestinä siis se että se millainen olet tai millainen suhteesi on ei olekaan tarpeeksi hyvä.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Mewmeh

    14. 7. 2009 10.08

  161. Allekirjoitan siltä osin,

    Allekirjoitan siltä osin, että oma pitkäaikainen liittoni kariutui juuri miehen nössöyteen. Meillä ei siis ollut edes tasa-arvoa vaan minä olin enemmänkin kuin miehen äiti. Minä siis haluaisin miehekkään miehen ennemmin kuin nössön.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Sari

    14. 7. 2009 11.49

  162. jokainen ihminen on

    jokainen ihminen on erilainen.nainen haluaa turvallisuutta,luottamusta ja hyvän kodin.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Mirva

    14. 7. 2009 16.33

  163. Uskon, että vanhalla

    Uskon, että vanhalla sukupuoliroolijaottelulla on omat hyvät puolensa. Vaikka tasa-arvo on tärkeä osa suhdetta, niin varmasti moni nainen haluaa välillä tuntea parisuhteessa olevansa heikompi osapuoli, jota miehen pitää suojella. Ja varmasti moni mies kaipaa välillä sitä, että saa näyttää naiselle olevansa vahva. Tämä ei kuitenkaan missään nimessä tarkoita mitään ”nainen nyrkin ja hellan väliin” -meininkiä!

    Loppujen lopuksi jokainen mies ja nainen on yksilöitä ja näin ollen jokainen haluaa eri asioita.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Mari

    14. 7. 2009 19.49

  164. Uskoisin, että sekä

    Uskoisin, että sekä mies että nainen tahtovat kumppanin, jonka kanssa jakaa elämänsä ja ajatuksensa. Sopivasti tasa-arvoa ja perinteisiä sukupuolirooleja tai sitten ei-niin-perinteisiä. Luottamuksellisessa suhteessa varmasti saadaan olosuhteet järjestettyä niin, että kumpikin kokee olonsa hyväksi ja onnelliseksi.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Johanna

    14. 7. 2009 20.05

  165. Miesten ja naisten

    Miesten ja naisten
    erilaisuus on rikkaus joka ei estä tasa arvon toteutumista

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Minni

    15. 7. 2009 18.38

  166. parisuhde on vaikein

    parisuhde on vaikein
    suhde elämässä – eikä siinä paljon opaskirjatkaan auta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Järve

    15. 7. 2009 18.39

  167. TASAARVOA

    TASAARVOA

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Juhis

    15. 7. 2009 18.40

  168. Tasaravoa, siis että

    Tasaravoa, siis että miehet pääsisivät samalle viivalle nasiten kanssa

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Juhis

    15. 7. 2009 18.41

  169. Vakaata suhdetta

    Vakaata suhdetta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Nikke

    15. 7. 2009 18.41

  170. Toiselle sopii toinen

    Toiselle sopii toinen ja toiselle ei passaa mikään..

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    KIRSIkka

    16. 7. 2009 1.14

  171. Miehen passiivisuus ja

    Miehen passiivisuus ja mukautuvaisuus saattaa muodostua samanlaiseksi ongelmaksi kuin naisten samankaltaiset ominaisuudet vanhempien sukupolvien liitoissa. Aivan sama kumpi on kynnysmattona, ei voi toimia!

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    tiiti

    16. 7. 2009 16.14

  172. tasa-arvoon täytyy ainakin

    tasa-arvoon täytyy ainakin pyrkiä

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Mosse

    16. 7. 2009 17.52

  173. Niin, nykyaikanakin kyllä

    Niin, nykyaikanakin kyllä vielä nojataan vahvasti (liiankin vahvasti) rooleihin, ja vlitettavasti monille median antama kuva on vertailukohde, joka aiheuttaa tyytymättömyyttä.

    Eipä taida kyse olla ainostaan siitä, kuinka vahvan miehekkään miehen nainen haluaa rinnalleen, vaan ennen kaikkea siitä, kuinka olemme hukanneet oman vahvuutemme ulkopuolisten vaatimusten paineessa. Jos sen kukin itsestämme löytäisimme, voisimme varmasti avoimemmin suhtautua toisiimme.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Hlj

    20. 7. 2009 19.09

  174. maan perii.

    maan perii.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    rehellisyys

    20. 7. 2009 19.22

  175. tasa-arvoa

    tasa-arvoa

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    jontey

    20. 7. 2009 22.28

  176. Itseeni kirjan kuvaus

    Itseeni kirjan kuvaus kolahti kuin metrinen halko. Jossain on mies, joka ajattelee parisuhteesta kuten nainen!

    Ystävieni kanssa keskustellessa olemme päätyneet usein aika samansuuntaisiin vastauksiin siitä, mitä nainen haluaa. Nainen haluaa elää omaa ainutlaatuista elämäänsä ollen itse oman elämänsä subjekti. Hän haluaa miehen rikastuttamaan elämäänsä, tuomaan siihen kipinää, lämpöä ja turvaa. Hän haluaa myös lapsia tuon rakastamansa miehen kanssa, mutta se ei välttämättä tarkoita yhdessä asumista ja elämistä.

    Nainen haluaa elää aikuisen naisen elämää, jossa toiselle ei tarvitse selitellä menojaan silloin kun esim. lapset ovat miehellä. Emmehän me kukaan lapsena kuvitelleetkaan, että aikuisena pitäisi kysyä keneltäkään lupaa yhtään mihinkään! Silti aikuinen nainen elää loukkaamatta rakastamaansa miestä, rikkomatta itseään henkisesti tahi fyysisesti. Hän löytää elämäänsä onnea ystävistä, ehkä liikunnasta, kulttuurista, shoppailusta – kunhan pohjalla on vahva parisuhde aikuisen miehen kanssa. Parisuhde, joka ei sido, ei rajaa, ei kurista ja tukehduta. Yhdessä elävät mies ja nainen väkisinkin tunkeutuvat niin syvälle toistensa ihon alle, että sieltä löytyy jotain sellaista, jota kukaan ei toivoisi löytävänsä. Arki, työt ja lastenhoito sekä päälle mahdollinen univelka – ja ihmisestä kuoriutuu hyvin kulmikas olio.

    Mitä mies haluaa? Luultavasti sellaisen vaimon, joka hoitaa kodin ja lapset, ihastelee miehen kätten jälkeä aina kun hän rakentaa jotain rakastamalleen perheelle ja rakastaa miestään. Naisen, joka kohtelee miestä kuin kuningasta tekemättä siitä nöyristelevää. Liian innokas nainen ei saa olla vaan hänen on aina oltava kevyesti vastahankainen ja näennäisen epävarma saalis. Mihen pitää saada vietellä, vaikkakin se hänen kohdallaan olisi yksi sana, kosketus tai ele. Nainen tekee aloitteen ainoastaan siten, että mies luulee tehneensä sen.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    pirre

    20. 7. 2009 23.38

  177. arvostusta ja rakkautta

    arvostusta ja rakkautta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    anna

    22. 7. 2009 11.13

  178. Intohimoa, rakkautta ja

    Intohimoa, rakkautta ja onnentunnetta. Niiden aineksina ovat hyvä luottamus toisiaan kohtaan, avoimuus ja ennenkaikkea myös ystävyys.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Mimmu

    22. 7. 2009 15.42

  179. Naiset haluavat tasa-arvoa,

    Naiset haluavat tasa-arvoa,

    nykymiehetkin ovat samoilla linjoilla.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    hannamanna

    22. 7. 2009 22.19

  180. Parisuhde toimii nyt

    Parisuhde toimii nyt niinkuin aina ennenkin kunhan rakkautta on ilmassa

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Anterte

    23. 7. 2009 6.11

  181. Haluan miehekkään miehen

    Haluan miehekkään miehen jolla on jalat maassa itse olen haihattelija ja hyväuskoinen tarvitsen sellaisen joka palauttaa minut maan pinnalle. Ja tietenkin saa olla remonttireiskan vikaakin itse kyllä teen mielelläni kotityöt,

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    tapu

    23. 7. 2009 17.17

  182. luottamusta ja sitoutumista

    luottamusta ja sitoutumista

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Juliet

    24. 7. 2009 11.13

  183. Tasa-arvoa ja kunnioitusta

    Tasa-arvoa ja kunnioitusta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    tiinuska

    25. 7. 2009 14.38

  184. Uskollisuutta ja rakkautta

    Uskollisuutta ja rakkautta arjessakin,sitä ainakin itse haluan

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    katjani

    25. 7. 2009 14.39

  185. Rakkaus on se

    Rakkaus on se suurin

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Taavi

    25. 7. 2009 14.40

  186. En halua miestä,

    En halua miestä, mutta kirjan voisin lukea, jos on aikaa.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    kUMMITUS

    25. 7. 2009 15.52

  187. Uskon että sekä

    Uskon että sekä mies ja nainen haluavat tasapainoista parisuhdetta.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Mirkkux

    25. 7. 2009 17.17

  188. Naiset haluaa epätoivoisesti

    Naiset haluaa epätoivoisesti hyväksyntää ja tukea, joka sais ne unohtamaan hetkeksi kroonisen syyllisyydentunteensa.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    pets

    26. 7. 2009 14.35

  189. Suomessa naiset taitavat

    Suomessa
    naiset taitavat toivoa parisuhteelta tervettä tasa-arvoa.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Aija

    26. 7. 2009 15.59

  190. Mielestäni mies ei

    Mielestäni mies ei koskaan opi täysin ymmärtämään naista/naisia ja sehän tekee
    tästä ”dilemmasta” niin mielenkiintoisen, että
    se selvittämiseen menee koko elämä.
    Voipi se olla naisten niinkin, ettei miehen ”lokiikka” kolahda, kun oomme kuulemma
    niin ”yksisilmäisiä”

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    ukkeli

    26. 7. 2009 22.24

  191. Mikäs tuli ensin

    Mikäs tuli ensin muna, kana vai kukko,eli ratkomista riittää niin kauan kuin on elämää…

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    kanamuna

    27. 7. 2009 9.51

  192. Voi ku tietäis.

    Voi ku tietäis. Tilanteen mukaan menee halut.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Tiina

    27. 7. 2009 17.38

  193. en tiedä mitään

    en tiedä mitään asiasta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    evsev

    27. 7. 2009 17.56

  194. joo tony dunderfeltillä

    joo tony dunderfeltillä oli vaikea parisuhde ,mutta miksi hän luulee, että se liittyy meihin muihin? turha tulla mulle ainakaan elvistelemään mitään maskuliini juttuja. haluan tasa-arvoa ja oman mieheni, en mitään machomaskuliini asteilla säätelevää miestä. olkaa omat itsenne.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    tktkt

    27. 7. 2009 17.58

  195. ollaan kaikki erilaisia

    ollaan kaikki erilaisia

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    mmmmm

    27. 7. 2009 17.59

  196. kyllä noi asiat

    kyllä noi asiat vaihtelee eri ihmisillä ja muutenkin tosi paljon, turvallinen on hyvä olla, mutta se ei liity maskuliinisuuteen tai feminiinisyyteen vaan on asia erikseen.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    svsvs

    27. 7. 2009 18.01

  197. rakkautta

    rakkautta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    niisku

    27. 7. 2009 19.21

  198. Luulen että turvallisuutta

    Luulen että turvallisuutta ja kumppanuutta tässä ne tärkeämmät

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Metsien*mies

    28. 7. 2009 7.28

  199. Rakkautta

    Rakkautta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    tttt

    28. 7. 2009 8.06

  200. Rakkautta

    Rakkautta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    mmm

    28. 7. 2009 19.34

  201. Jokainen pariskunta on

    Jokainen pariskunta on erilainen ja siksi mitkään yleistykset eivät sataprosenttisesti voi päteä kaikkiin

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Tipitii

    28. 7. 2009 20.50

  202. Voi hitsi, eletään

    Voi hitsi, eletään vaan ja ollaan miten parhaiten katsotaan hyväksi. Kaikkea ajatellaan ihan liikaa. Elä ja nauti!

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    takso

    28. 7. 2009 21.20

  203. Luottamusta ja tasa-arvoa

    Luottamusta ja tasa-arvoa

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Mok

    29. 7. 2009 1.50

  204. tasa-arvoa ja kunnioitusta

    tasa-arvoa ja kunnioitusta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    hanna

    29. 7. 2009 9.42

  205. Vaikka on kuinka

    Vaikka on kuinka itsenäinen toimeentuleva nainen, niin kyllä nainen kaipaa sitä, että mies tulee ”ottaa” ja sanoo kaapin paikan, aina silloin tällöin. Varsinkin seksiasioissa minusta miehen kuuluu olla se joka näyttää, että haluaa omaa naistaan ja vie mukanaan villeihinkin asioihin. Vieraissa hyppivistä adikteista nainen tuskin välittää. Seksi kun kahden keskenään toisiinsa luottavien ihmisten juttu. Rohkea ja vahva miehin pitää olla. Nainen saapi sitten joskus olla vähän ujompi ja heikompi ;)….

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    janskuli

    29. 7. 2009 11.11

  206. Luin juuri sattumalta

    Luin juuri sattumalta eräästä lehdestä Tony Dunderfeltin ajatuksiin perustuvan artikkelin. Aihe tuntuu ajankohtaiselta ja erittäin mielenkiintoiselta. Itse haluan turvallista ja mielipiteitäni kunnioittavaa puolisoa.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Anni

    29. 7. 2009 21.50

  207. Luottamusta, ystävyyttä ja

    Luottamusta, ystävyyttä ja rakkautta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Adelie

    29. 7. 2009 23.09

  208. Luottamusta,rakkautta ja tasa

    Luottamusta,rakkautta ja tasa puolisuutta

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Marre

    29. 7. 2009 23.33

  209. jokainen ihminen on

    jokainen ihminen on

    erilainen.nainen haluaa turvallisuutta,luottamusta ja hyvän kodin.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    hanna

    29. 7. 2009 23.45

  210. Rakkautta ja turvallisuutta

    Rakkautta ja turvallisuutta tasapuolisuutta ja keskustelukumppania sekä hyvää ja rakastettavaa isää lapsilleen.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    MummoX

    30. 7. 2009 8.57

  211. Itse arvostan miehen

    Itse arvostan miehen

    kädentaitoja. Olen tumpelo, joten rehti miehekäs Remontti Reiska on mieleeni. Haluan miehen, johon voin turvautua halutessani.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    hanna

    30. 7. 2009 9.18

  212. tasa-arvoa

    tasa-arvoa

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    jepjep

    30. 7. 2009 13.17

  213. niin naiset kuin

    niin naiset kuin

    miehetkin haluavat tasa-arvoa ja luotettavaa kumppania niin hyvinä kuin myös huonoina aikoina

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    hanna

    30. 7. 2009 14.04

  214. rakkautta, luottamusta ja

    rakkautta, luottamusta ja tasa-arvoa

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    shagma

    30. 7. 2009 15.52

  215. Jos suhde on

    Jos suhde on tasa-arvoinen, se on tasapainoinen. Molemmat haluavat tasapainoisen suhteen.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    merenneito

    30. 7. 2009 17.34

  216. Tasa-arvoa!

    Tasa-arvoa!

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    RiikkaK

    30. 7. 2009 17.59

Kirjoita kommentti