Julkaistu 7. 6. 2010 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Näyttelyt

Nissbackan kartanon 25-vuotisnäyttely

Vuonna 2010 25-vuotisjuhlavuottaan viettävä Nissbackan kartanon veistospuisto nostaa vierailevan näyttelyn kautta esiin vähemmän tunnetun kokonaisuuden ideoijansa ja alullepanijansa professori, kuvaveistäjä Laila Pullisen tuotannosta, ja juhlistaa tämän kautta vuonna 1980 tehdyn teossarjan 30. juhlavuotta.

Kuvanveistäjän ateljeeseen sijoittuvassa galleriatilassa on esillä alun perin vuosina 1980-81 valmistunut teossarja, jonka pohjana on Saudi-Arabian aavikkomaisemista innoituksensa saanut kierrätyspaperikollaasisarja, jonka pohjalta taiteilija yhteistyössä Suomen Käsityön Ystävien kanssa toteutti parimetristen, suomalaista luomulangasta kudottujen ryijyreliefien sarjan.

”Suomessa eräs varhaisimpia kuvallisen ilmaisun toteutumismuotoja on kudottu ryijy – jokanaisen oikeudella kudottu käyttötekstiili…. Suhteellisen lyhyessä ajassa tapahtuneiden yhteiskunnallisten rakennemuutosten ohessa tämä – ekologisesti, terapeuttisesti ja filosofisesti miellyttävä ilmaisukeino on siirtymässä yleisestä käytöstä pelkästään design’in käyttöön…. Tämä näyttely on tarkoitettu kannanotoksi taidekäsityön ja käsityötaidon ehdottoman ylivertaisuuden ja tärkeyden havainnollistamiseksi harrastus-, terapia- ja kasvatusmuotona. Tarkoituksellisesti näyttelykokoelma perustuu uusiutuvista luonnonvaroista saatuihin materiaaleihin ja perinteisiin tekotapoihin. ”

– Laila Pullinen (1981)

Yhtälailla ranskalaisista renessanssigobeliineista kuin suomalaisista talonpoikaisryijyistä lähtökohtansa ottava ryijyreliefien sarja löytää myös vertailukohtia taiteilijan omasta tuotannosta, mm. räjäytetyistä kuparireliefeistä ja varhaisista esinekollaaseista (Mikkolantie 5, 1964; Kvartetto Kattohuovalle ja Hellaraudoille, 1965). Teossarjojen taustalla on yhtäältä taiteilijan öljykriisin aikana herännyt voimakas perinteisten veistomateriaalien eettinen kyseenalaistus ja toisaalta SKY:n ehdotus, että taiteilija suunnittelisi heille sarjan ryijyjä.

Ryijyreliefien yhteydessä on esillä myös taiteilijan omistuksessa olevia vuoden 1967 Montrealin maailmannäyttelyä varten räjäytystekniikalla työstettyjä kuparireliefejä, mm. Kupari-Nike (1967/2010), jonka taiteilija on viimeistellyt tänä vuonna.

Nissbackan muu kokoelma koostuu Laila Pullisen teoksista vuosilta 1955-2010, alkaen varhaisista kirjasinmetallisista oppilastöistä ja päätyen pronssiveistosten kautta monumentaalisiin, suomalaista graniittia hyödyntäviin kivi-pronssiyhdistelmäveistoksiin. Alueella on myös esillä kaksi taitelijan suurikokoista maareliefiä ja kuvanveistäjä Matti Peltokankaan spektroliitistä veistetty teos ”Kulku” (1995).

Näyttely on auki keskiviikkoisin 12-18 ja sunnuntaisin 12-16, sisäänpääsy alueelle on 5 €. Sunnuntaisin sisäänpääsyyn sisältyy kokoelman esittely kello 14.  Ryhmille sopimuksen mukaan, also in English.

Sotungintie 6, 01200 Vantaa

LAILA PULLISEN LUOMUVILLAISIA RYIJYRELIEFEJÄ JA KIERRÄTYSPAPERIKOLLAASEJA

NISSBACKAN KARTANON VEISTOSPUISTON GALLERIATILASSA

1.6-1.9.2010

www.myspace.com/nissbacka

Tiedotteen välitti PR – Services Oy .

Aiheet: , ,