Julkaistu 16. 8. 2011 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Ruoka ja juoma

Koululaisten välipalat

Vanhemmat pitävät liikuntaa sekä paljon kasviksia ja terveellisiä välipaloja sisältävää monipuolista ruokavaliota lapsen terveyden kulmakivinä. Tulokset ilmenevät Taloustutkimuksen Danonelle tekemästä kyselystä, jossa selvitettiin lasten ravitsemuksellisia ja terveydellisiä asioita sekä perheiden ruokatottumuksia.

Vastaajien mukaan liikunta, monipuolinen ruokavalio ja tasapainoiset perhesuhteet ovat merkittävimmät lapsen terveyteen vaikuttavat tekijät. Tärkein tekijä lapsen terveellisen ruokavalion kannalta on kyselyn mukaan runsas kasvisten käyttö, jota piti tärkeänä 84 prosenttia vastaajista. Toiseksi tärkeimmäksi nousi hyvän esimerkin näyttäminen omilla terveellisillä valinnoilla (77 %). Terveellisten välipalojen tärkeyteen uskoo 70 prosenttia vastaajista. Neljäsosa pitää terveysvaikutteisten elintarvikkeiden tarjoamista lapselle tärkeänä.

Vanhemmilta kysyttiin myös, mikä heitä huolettaa lapsen ruokavalioon liittyen. Suurin huolenaihe oli liika sokerin saanti, josta oli huolissaan 77 prosenttia vastaajista. Kuitenkin 39 prosenttia vastaajista antaa lapsensa syödä makeisia tai juoda virvoitusjuomia vähintään 2–3 kertaa viikossa. Kaksi kolmesta vanhemmasta on huolissaan lapsen riittävästä d-vitamiinin ja kalsiumin saannista, joka myös koetaan ylivoimaisesti tärkeimmäksi tekijäksi lapsen kasvun ja kehityksen kannalta.  Maitotuotteiden suosiminen on hyvä keino varmistaa lapsen kalsiumin ja d-vitamiinin saanti.

Terveysvaikutteisten elintarvikkeiden tunnistamisessa on yhä haasteita.  Jogurtin tai rahkavalmisteen, joihin on lisätty esimerkiksi kalsiumia tai probioottia, tunnisti terveysvaikutteiseksi elintarvikkeiksi 72 prosenttia vastaajista. 70 prosenttia vastaajista tietää myös ksylitolia sisältävän purukumin ja pastillin olevan terveysvaikutteisia elintarvikkeita. Terveysvaikutteisena elintarvikkeena pitää maitoa kaksi kolmesta vastaajasta ja appelsiinimehua lähes neljäsosa vastaajista. Nuorilla vastaajilla oli vanhempia enemmän haasteita erottaa terveysvaikutteiset elintarvikkeet muista elintarvikkeista.

Ruokaa valmistetaan ja syödään yhdessä

Neljä viidesosaa vastaajista kertoi valmistavansa ruokaa itse vähintään 4–5 päivänä viikossa. Kaksi kolmasosaa valmistaa ruokaa yhdessä perheen kanssa vähintään kerran viikossa. Eineksiä tai puolivalmisteita käyttää viikoittain neljä viidestä vastaajasta. Noutoruokaa ei kyselyn tulosten mukaan syödä juuri lainkaan. 40 prosenttia vastaajista kertoi perheensä syövän valmisaterioita vähintään kerran viikossa.

Kesäisin ruokailutottumukset muuttuvat helposti; säännöllinen ja terveellinen syöminen saattaa olla haasteellista toteuttaa lomaillessa. Koulujen alkaessa onkin hyvä tilaisuus ottaa arjesta taas kiinni ja palauttaa hyvät ruokailutottumukset koko perheelle, sillä säännölliset ruokailutottumukset ja hyvä ruoka auttavat niin pieniä kuin isojakin jaksamaan koulussa ja töissä, oppimaan uutta ja keskittymään arkeen. Säännöllisestä ruokailusta on hyvä tehdä koko perheen yhteinen ja mukava asia, jolloin ruokaa valmistetaan ja nautitaan yhdessä koko perheen voimin. Lasta kannattaa kannustaa syömään monipuolista kouluruokaa, joka on tärkeää lapsen jaksamisen ja kehityksen kannalta. Vanhemman velvollisuus ja vastuu on tarjota lapselle terveellisiä ja ravitsevia välipaloja koulun jälkeen. Kasvikset, maitotuotteet ja täysjyväviljaiset leivät, myslit ja puurot maistuvat, kun ne on kuorittu, pilkottu ja asetettu valmiiksi lautaselle helposti saataville.  Monipuolisen ruokavalion ja terveellisten välipalojen lisäksi liikunta, ulkoilu ja harrastukset ovat merkittäviä elämänilon ja hyvän olon vahvistajia. Lapsen arkeen tulisi sisältyä pari tuntia liikunnallista tekemistä joka päivä, niinpä illan ulkoiluhetket ovat tärkeitä koko perheen hyvinvoinnille.

”Kyselyn tuloksissa on ilahduttavaa, että 70 prosenttia vastaajista kertoi perheen syövän yhdessä päivällistä vähintään 4–5 kertaa viikossa. Yhdessä syöminen on koko perheen hyvinvointia lisäävä tekijä, ja sillä on vaikutusta lasten ja nuorten sekä fyysiseen että psyykkiseen terveyteen.  Se on myös paras tapa välittää lapsille hyviä ruokailutottumuksia”, huomioi Mannerheimin Lastensuojeluliiton pääsihteeri Mirjam Kalland.

Kysely toteutettiin Taloustutkimus Oy:n internet-paneelissa 13.–16.5.2011. Kyselyyn osallistui 303 vastaajaa, joiden perheeseen kuuluu vähintään yksi 6–13-vuotias lapsi.

Danone tukee jo kolmatta vuotta MLL:n työtä lasten hyvinvoinnin edistämiseksi ja vanhemmuuden tukemiseksi. Danone on mukana mm. MLL:n Hyvä alku koulutielle -kampanjassa.

Tiedotteen välitti Danone.

Aiheet: , , , , ,