Umami muualla Facebook

Julkaistu 17. 10. 2011 Teksti Tiedotteet Yksi kommentti Ruoka ja juoma

Olut ei lihota kohtuukäytössä

Punaviinistä tykkäävät ovat jo pitkään tienneet, että lasillinen viiniä on hyväksi terveydelle. Yhtä hyviä uutisia on tiedossa myös oluen ystäville: olut on paitsi vähäkalorinen juoma, myös yhtä terveellistä kuin punaviini.

Harva tulee ajatelleeksi, että punaviinin tavoin myös oluella voisi olla terveyttä edistäviä vaikutuksia. Viime vuosien mittaan tehdyt tieteelliset tutkimukset kuitenkin osoittavat, että olut sisältää reilusti terveellisiä ainesosia – niitä samoja, joita löytyy punaviinistäkin.

– Oluen voi sanoa olevan yhtä terveellistä kuin punaviini. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että olutta kannattaisi juoda isoja määriä. Puoli litraa päivässä on vielä sallittu määrä, mutta jos kulutus menee sen yli, puhutaan jo riskikäytöstä, toteaa ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.

Olut ei myöskään kohtuukäytössä ole lihottava juoma – toisin kuin kaljamaha-käsitteen perusteella voisi kuvitella. Keskioluessa on suunnilleen saman verran kaloreita kuin tuoremehussa tai kevytmaidossa eli nelisenkymmentä kilokaloria desissä.

– Olut ei sisällä yhtään rasvaa ja vain vähän sokeria ja hiilihydraatteja. Kaljamahan syntyminen on uskomus, johon yhdistetään mielikuvat kaljaa juovista, vähän liikkuvista ja rasvaista ruokaa syövistä äijistä, Laatikainen arvelee.

Kohtuudella käytetty olut ei siis lihota. Sen sijaan syy pömpöttävään mahaan saattaa löytyä oluen kanssa nautitusta raskaasta ruoasta, muista epäterveellisistä elintavoista tai yksinkertaisesti siitä, että juominen ei ole pysynyt kohtuuden rajoissa. Alkoholipitoiset juomat kylläkin kasvattavat ruokahalua ja voivat lisätä erityisesti epäterveellisen ruoan syömistä.

– Olut saattaa turvottaa herkkää vatsaa, mutta kyse ei ole lihomisesta. Ja turvotuskin häviää nopeasti.

Vitamiineja ja polyfenoleita

Mistä oluen terveysvaikutukset sitten koostuvat? Yleisesti ottaen miedot alkoholijuomat ovat avuksi esimerkiksi sydän- ja verisuonitautien, dementian sekä kakkostyypin diabeteksen ehkäisyssä. Oluessa on erilaisia B-ryhmän vitamiineja, kuten esimerkiksi B2- ja B6-vitamiineja sekä niasiinia ja foolihappoa. Kun juo puoli litraa olutta, saa näitä vitamiineja noin 5-25 prosenttia päivän tarpeesta.

Oluen sisältämä pii puolestaan voi auttaa ehkäisemään osteoporoosia, ja kalium edistää solujen toimintaa ja vaikuttaa edullisesti verenpaineeseen. Sydämen ja verisuonien terveyteen vaikuttavia polyfenoleita oluessa on vähemmän kuin punaviinissä, mutta toisaalta alkoholipitoisuudeltaan laimeampaa olutta voi juoda enemmän. Lisäksi oluessa on jonkin verran myös kuitua ja magnesiumia.

– Punaviinin terveysvaikutuksia on tutkittu jo pitkään, joten on hyvä, että myös olut on päätynyt tutkimuksen kohteeksi. Oluen juominen ei luonnollisestikaan tee ruokavaliosta terveellistä, mutta se ei myöskään romuta terveellisen ruokavalion vaikutuksia, Laatikainen sanoo.

Oluen prosenttimäärillä ei ole vaikutusta polyfenolien ja vitamiinien määrään, vaan samanlaisia terveysvaikutuksia saadaan niin alkoholillisesta kuin alkoholittomastakin oluesta.

– Alkoholiton olut on luonnollisestikin turvallisempi valinta, Laatikainen muistuttaa.

Tiedotteen välitti www.panimoliitto.fi

Kuva Tiia Koskimies


Aiheet: , ,

Yksi kommentti

  1. Kippis!

    Kippis!

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    :)

    17. 10. 2011 19.52

Kirjoita kommentti