Julkaistu 23. 11. 2010 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Ruoka ja juoma

Peugeot-pippurimyllyjen tarina

Mitä kummaa – Peugeot-pippurimylly? Nimi tuo tietenkin ensin mieleen ”pösön”, vai mitä?

Peugeot on silti kuulujen pippurimyllyjenkin nimi. Niitä on valmistettu peräti 200 vuoden ajan Ranskassa.

Kulunut vuosi on ollut ranskalaisen Peugeotin 200-vuotisjuhlaa. Ennen vuoden päättymistä on hyvä hetki muistella tovi menneitä: mistä maailman parhaat pippurimyllyt saivatkaan alkunsa? Kaikki alkaa vuodesta 1810.

Ehkä Peugeotin tarina oli kirjoitettu jo tähtiin, kun kaikki alkoi 200 vuotta sitten eräästä myllystä. Ei tosin sellaisesta myllystä, joka meille yleensä tulee ensiksi mieleen. Tarinan mylly sijaitsi Sous-Cratet’ssa, Itä-Ranskassa. Peugeotin veljekset perivät myllyn isovanhemmiltaan, mutta eivät halunneet ryhtyä mylläreiksi vaan muuttivat myllyn teräsvalimoksi. Heidän ensimmäisiä tuotteitaan olivatkin teräsnauhat ja vieterit! Näin käynnistyi Peugeotin suvun teollinen toiminta.

Peugeotin liiketoiminta kasvoi ja kehittyi ensimmäisen vuosisadan aikana suurin harppauksin: työkaluja, krinoliinihameiden kehikkoja, polkupyörä Grand-Bi, autot 1889. Ensimmäinen kahvimylly näki päivänvalon 1840 ja sitä seurasi ensimmäinen pippurimylly ”Z” 1874. Näin Peugeotin myllyjen ympyrä sulkeutui ja pöytämallinen pippurimylly mylly tuli osaksi brändin historiaa.

Peugeot-myllyt nykyisin

Nykyään tuotannossa on noin 1000 erilaista myllyä: muotoja, kokoja ja värejä, jotka kaikki on tehty jauhamaan erilaisia mausteita. Suolaa, pippuria, muskottipähkinää, kahvia, yrttejä ja jopa chiliä.

Myllyt valmistetaan yhä Ranskassa, Quingey nimisessä pikkukaupungissa Itä-Ranskassa. Peugeot-myllyjen laatu, ainutlaatuinen elinikäinen takuu, muotoilu ja viimeistelty ulkonäkö ilahduttavat herkkusuita, kotikokkeja ja keittiömestareita ympäri maailman.

200-vuotisjuhlan kunniaksi Peugeot esittelee 4 myllyä juhlavuoden erikoisväreissä: harmaa, limen vihreä, vadelmanpunainen ja viikunan violetti. Nämä erikoismyllyt ovat saatavilla vuoden 2010 loppuun asti.

Juhlavuoden myllyt:
Bistro: vuodelta 1874 (ovh. 22,20e)
Tahiti: vuodelta 1968 (ovh. 29,30e)
Paris: vuodelta 1987 (ovh. 37,90e/57,50e)
Fidji: vuodelta 2002 (ovh. 37,90e/43,50e)

Saatavuus:
Tuotetta myyvät alan erikoisliikkeet, tavaratalot sekä Decanter-myymälät ja verkkokauppa decanter.fi. Maahantuoja Decanter Oy.

Ylelliset Peugeot-pippurimyllyt ajan henkeen muotiväreissä.

Aiheet: , , ,