Julkaistu 16. 4. 2014 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Ruoka ja juoma

Ragu kiehuu Ludviginkadulla!

On aina kiinnostavaa, kun kuulee uudesta ravintolasta. Itseäni kiehtoo erityisesti italialainen keittiö, koska olen vannoutunut Italian ystävä.  Eilen avattu ravintola Ragu on erikoistunut nimensäkin mukaan  italialaiseen ruokaan ja viineihin, mutta myös skandinaavisiin makuihin ja sesongin raaka-aineisiin.

Helsingin ravintolamaailman hot spot Erottajalla vahvistuu, kun Ravintola Ragu avasi ovensa 15. huhtikuuta 2014. Historiaa kunnioittaen kunnostettu uusrenessanssitalo 1890-luvun alusta tarjoaa upeat puitteet ruokaravintolalle, jossa skandinaavisille mauille ja sesonginmukaisille raaka-aineille tekevät seuraa Italian parhaat viinit.

Ludviginkadun tiloissa avautuu ensi kertaa ravintola, joka hyödyntää niin kauniiden, tunnelmallisten salien kuin ympärivuotisen terassin mahdollisuudet.

Ragu_Gallery_11

Ragu_opener_new_optimized1

Keittiömestarit Antti Asujamaa ja Erno Kemi ovat luoneet Ragun ruokalistan italialaisesta ruokaperinteestä ammentaen ja skandinaavisia raaka-aineita kunnioittaen.

Ragu_Gallery_8

– Inspiroidumme skandinaavisen keittiön puhtaudesta ja kekseliäisyydestä. Intohimonamme ovat Italian ruokaperinteet, viinit ja upeat raaka-aineet. Nämä kaksi ruokakulttuuria lyövät kättä Ragussa, ja luvassa on mielenkiintoista, asiakaslähtöistä ruokaa ja upeaa palvelua, Asujamaa kuvailee.

Ragu tarkoittaa pitkää haudutusta, ja teema näkyy listalla: erityisesti liharuoissa maistuvat intensiiviset ja pitkään haudutetut maut.

Ragu_Gallery_4

Ragu_Gallery_5

Perinteisen à la carte -listan lisäksi keittiö on suunnitellut menukokonaisuuksia, joiden antimissa korostuvat paikalliset erikoisuudet ja vuodenaikojen vaihtelu.

– Neljän ruokalajin Menu Ragussa ja kolmen, neljän tai viiden ruokalajin Menu Ludarissa nostamme erityisesti esiin pienempiä tuottajia, luomuraaka-aineita ja sesongin makuja, Asujamaa kertoo.

Parhaita lähellä tuotettuja raaka-aineita täydentävät Italian herkut, joita omistajat etsivät suoraan paikan päältä.

Ragun baari pieneen ja isoon nälkään

90-paikkainen Ragu palvelee myös ilman varausta paikalle pistäytyviä. Baarin 20 asiakaspaikkaa takaavat, että voit milloin hyvänsä nauttia lasillisen viiniä tai vaikka kokonaisen menun.

– Baari sopii rennompaan ruokailuun tai seurusteluun. Voit syödä pikkunälkään tai pitkän menun. Pyrimme aina pitämään vapaita pöytiä myös walk in-asiakkaille, Asujamaa sanoo.

Ravintolan laajasta viinilistasta vastaa sommelier Riia Manninen.

– Intohimomme Italiaan näkyy vahvimmin viinilistallamme. Italialaista listaamme täydentävät luomuviinilöydöt muualta maailmasta. Olemme tilanneet omalla etiketillä punaisen supertoscanalaisen sekä valkoviinin Buccia Neran tilalta. Omalla etiketillämme on varustettu myös Saimaan Juomatehtaan luomuolut Golden ale, Asujamaa paljastaa.

Ammattitaitoista salitiimiä johtaa Heidi Ylinen. Ragun henkeen kuuluu viimeistelty palvelu.

– Meillä on lämmin palvelu. Tarjoamme kokonaisvaltaisen illalliskokemuksen ilman turhia paineita. Osana sitä myös kokit näyttäytyvät salissa. Viimeistelemme annokset ja kerromme niistä pöydän ääressä, Asujamaa lupaa.

Asujamaa johtaa kovatasoista keittiötiimiä yhdessä Erno Kemin kanssa. Ravintoloitsijoina toimivat Antti Asujamaa ja pitkän linjan ravintolayrittäjä Lennart Sukapää.

Kaapo Kamun valokuvat viimeistelevät tunnelman

Paikka on ainutlaatuinen yhdistelmä Helsingin keskustaa ja omaa rauhaa. Arvokiinteistön saneerauksen ja ravintolan sisustuksen on suunnitellut arkkitehti Iiris Ulin.

Tunnelmallisten salien sisustuksen viimeistelee valokuvaaja Kaapo Kamun kuratoima vaihtuva valokuvanäyttely. Näyttelyiden sarjan aloittavat Kamun upeat valokuvat teemalla Sumuista ja hiljaista.

– Sarja kasvaa ajan myötä, jotta tila elää ja asiakkailla on joka kerta uutta ihasteltavaa. Ajatuksena on kasvava sarja sopivan yhtenäisiä kuvia vaikka heti mukaan ostettavaksi eri koko- ja hintaluokissa, Kamu valottaa.

Ragu
Ludviginkatu 3-5