Julkaistu 20. 1. 2015 Teksti Tiedotteet, kuvat /kuva Mervi Melasniemi Ei kommentteja Ruoka ja juoma

Sipuli on Vuoden Vihannes 2015

Sipulit kuuluvat joka kokin keittiöön. Ne maistuvat ja maustavat ruokia kaikissa kulttuureissa. Sipulin kuoriminen ja pilkkominen aloittaa kokkauksen niin kotikeittiössä kuin ammattilaisenkin käsissä. Sipulin valtteja ovat: maku, terveellisyys, ekologisuus ja monikäyttöisyys. Hintakaan ei ole käytön este. Vuonna 2015 sipuli nousee parrasvaloihin Vuoden Vihanneksena. Sipuliviikkoa vietetään tällä viikolla.

Sipuliin ei kyllästy, koska ei ole olemassa vain yhtä sipulia, vaan sipuleita viljellään yli 20 erilaista tyyppiä, Suomessakin näistä useimpia. Kaupasta sipuleita saa talvikautena ainakin 15 erilaista. Eniten viljelty ja käytetty sipuli on keltasipuli. Puna-, salotti-, purjo-, kevät-, ruoho- ja valkosipuli lienevät seuraaviksi suosituimmat.

Keltasipuli kaikkein suosituin

Suomalainen sipuli tulee pääosin Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen ja Pohjois-Savon viljelijöiltä. Vuosittainen tuotantomäärä on noin 25 miljoonaa kiloa. Keltasipulin maussa tunnistaa paahteisuutta, pähkinäisyyttä ja aromikkuutta. Se saa valoisasta kesästä makupotkua, jota sipuliin ei muualla samalla tavalla muodostu.

Punasipuli lisää kaiken aikaa suosiotaan upean ulkonäkönsä ansiosta. Ahvenanmaalla kasvatettu salottisipuli on saanut hyvän vastaanoton sekin. Salottisipuli on maultaan vivahteikas, ranskalaisen keittiön perustarvike varsinkin kastikkeisiin ja liemiin. Ryvässipulia pidetään arvokkaana osana omaa gastronomista perintöämme, mutta sen saatavuus rajoittuu kesään. Sipulin käyttö saa jatkuvasti uusia vaikutteita maailmalta, ja tähän viljelijät reagoivat. Nyt myös kevätsipulia saa lähiruokana.

Hyväksi terveydelle

Sipulin terveysvaikutukset ovat kiistattomat. Kun sipuli yhdistetään osaksi monipuolista ruokavaliota, se alentaa veren kolesterolitasoa, vahvistaa immuunijärjestelmää ja auttaa ehkäisemään syöpä-, sydän- ja verisuonisairauksien kehittymistä. Terveysvaikutukset aiheutuvat sipulien sisältämistä orgaanisista rikkiyhdisteistä, flavonoideista ja suojaravintoaineista. Sipulin arvokkain flavonoidi on kversetiini. Se suojaa virusten ja bakteerien hyökkäyksiltä.

Hyväksi ruoan maulle

Ruoan maun kannalta sipulin valttina ovat sen sisältämät aromaattiset öljyt. Sipuleista ruoka saa täyteläistä, muita makuja pyöristävää ja tehostavaa, syvää aromia. Raakana sipulista tulee usein esiin kirpeys, melko terävä maku. Huolellisesti terävällä veitsellä pilkottu sipuli maistuu raakana blinien ja mädin kanssa, hernekeiton päällä tai renkaina salaateissa ja hampurilaisissa. Marinoituna sipulin ärhäkkyys leppyy, ja esimerkiksi marinoitu punasipuli on loistovalinta moniin eri tarkoituksiin.

Yleensä sipuli kuullotetaan miedolla lämmöllä raukeaksi ja makeaksi. Liian kuumassa pannussa sipuli saa ikävän karvauden ja kitkeryyden. Keittoihin, patoihin, uuniruokiin ja liemiin sipulia haudutetaan pitkään. Joskus sipuli friteerataan renkaina rapeaksi. Tuoreyrtit, chilit, tomaatit ja pippurit sopivat hienosti sipulin makupareiksi. Sieni- ja perunaruoissa sipuli on ruoan sielu.

Vuoden Vihanneksen valitsevat vuosittain puutarha-alan keskusjärjestö Puutarhaliitto ry ja Kotimaiset Kasvikset ry apunaan muut alan järjestöt, asiantuntijat ja viljelijät. Valinnan tavoitteena on monipuolistaa vihannesten käyttöä ja tuntemusta. Vuoden Vihannes on valittu ensimmäisen kerran vuonna 1967.

Lisätietoa sipulista:

Ruokaohjeita sipulista:

Pirjon sipulikeitto

800 g (8 melko suurta) suomalaista sipulia
2 pulleaa valkosipulinkynttä
50 g voita (tai puolet rypsiöljyä)
1 tl kuivattua timjamia (tai 2 tähtianista)
2 rkl vehnäjauhoja
1 l liha-, kana- tai kasvislientä
2 – 3 dl valkoviiniä tai olutta
ripaus suolaa
mustapippuria myllystä
(tilkka konjakkia/madeiraa/portviiniä)
4 tuoretta timjamin tai persiljan oksaa
Lisäksi:
4 – 6 täysjyväpaahto- tai maalaisleipää
2 rkl voita tai rypsiöljyä
120 g gruyérejuustoa

Kuori sipulit, leikkaa neljään osaan ja edelleen viipaleiksi. Kuori ja viipaloi valkosipulinkynnet. Sulata kattilaan voi, lisää sipulit ja kuivattu timjami. Kuullota sipuleita sekoitellen miedolla lämmöllä 20 minuuttia niin, että ne makeutuvat. Sekoittele välillä, ja tarkkaile, etteivät sipulit pääse yhtään ruskistumaan.

Kuumenna liha-, kana- tai kasvisliemi eri kattilassa. Ripota jauhot sipuleille siivilän läpi ja sekoita. Kaada kuuma liemi ohuena nauhana, ensin noin puolet ja sekoita. Kaada loppu liemi, kuumenna kiehuvaksi ja lisää viini tai olut. Anna keiton hautua miedolla lämmöllä ainakin 40 minuuttia. Tarkista maku ja lisää muutama kierros pippuria myllystä sekä tarvittaessa ripaus suolaa.

Jos haluat keitosta oikein juhlavan, mausta esimerkiksi konjakilla. Lisää pinnalle tuoretta timjamia.

Raasta juusto. Voitele leipäviipaleet ja ripota pintaan juustoraastetta. Kuorruta niitä leivinpaperin päällä pellillä uunin grillivastuksen alla (250 asteessa) niin, että pinta saa kauniin värin. Annostele keitto ja nosta jokaiselle ruokailijalle keiton päälle kuorrutettu juustoleipä. Voit leikata leivän kulmittain kolmioiksi.

Sipulit-teemaviikkoa vietetään viikolla 4 eli 19. – 25.1.2015

Aiheet: , ,