Umami muualla Facebook

Julkaistu 21. 1. 2010 Teksti Tiia Koskimies Ei kommentteja Ruoka ja juoma

Pirjo Muranen olympiavauhdissa

Vancouverin talviolympialaiset ovat urheiluvuoden 2010 kohokohta. Maastohiihtäjä Pirjo Muranen suuntaa Kanadaan hyvässä kisakunnossa ja tavoitteet korkealla. Hiihtäjän vuosiohjelma koostuu pääosin kilpailuista, valmentautumisesta ja matkustamisesta.

Ammattilaisurheilun yhdistäminen esimerkiksi pitkiin lentomatkoihin on haaste elimistölle. Hyvän olympiavire ja palautuminen edellyttävät myös oikeanlaista ravintoa ja nestetasapainoa.

Vancouveriin lähdetään mitalijahtiin

Maastohiihtäjä Pirjo Muranen lähtee Vancouverin olympialaisiin hyvin valmistautuneena. Kisakaudella treenataan kevyemmin kuin harjoituskaudella. Lisäksi testataan varusteita, tehdään valmistavia ja avaavia harjoituksia sekä lataudutaan henkisesti kisakauden tärkeimpään tapahtumaan.

– Pirjon alkuvuoden treenit ovat menneet hyvin. Joulua edeltänyt kovan harjoittelun aiheuttama pieni tahmeus on poissa ja nyt Pirjo valmistautuu täysillä olympialaisiin. Hyvä fiilis ja latautuminen ovat yhtä tärkeitä kuin fyysiset treenit, kun edessä on vuoden kovimmat kisat. Tunnelma on korkealla ja Pirjo on valmiina mitalijahtiin, Pirjo Murasen valmentaja Reijo Jylhä kertoo.

Olympialaisten jälkeen Muranen kilpailee maaliskuussa vielä Norjassa ja Ruotsissa, sekä kotimaassa Lahdessa ja Kontiolahdella.

Ammattiurheilijan matkassa aina omat eväät

Urheilijan elimistö vaatii runsaasti laadukasta ja ravitsevaa ruokaa pysyäkseen huippukuntoisena ja terveenä läpi vaativan harjoittelu- ja kilpailukauden. Ruokavalioon kuuluu paljon hedelmiä, vihanneksia ja kuitupitoisia ruokia sekä riittävästi proteiinia ja energiaa. Ennen suoritusta tankataan helposti sulavaa ruokaa kuten puuroa, hedelmiä tai jogurtin tapaan nautittavia Alpro soya -yofuja, jotka täydentävät energiavarastot nopeasti.

Moni urheilija varaa matkoille omia eväitä, sillä reissussa saatava ruoka ei ole välttämättä urheilijan tarpeisiin riittävän ravitsevaa. Oikeanlainen ravinto ja ruokarytmi ovat tärkeä osa palautumisprosessia. Myös riittävästä nestetasapainosta on huolehdittava lentokoneen kuivassa sisäilmassa.

– Päivän ruokailuja pitää suunnitella etukäteen. Erityisesti treeni- ja kisapäivinä aamiaisella on suuri merkitys, jolloin lautasella on esimerkiksi puuroa, leipää ja hedelmiä. Vapaapäivinä nautitaan sitten rennompaa aamiaista, jolloin maistuu esimerkiksi aamukahvi soijajuomalla, kertoo Pirjo Muranen.

Alpro soya kannustaa Pirjo Murasta Vancouverin olympialaisissa ja toivottaa menestystä mitalijahtiin!

www.alprosoya.fi


Aiheet: , , , , , ,

Kirjoita kommentti